Prisdryss og bursdag

Universitetet i Oslo er 205 år i år og den årlige bursdagsfeiringen står for døren. Fag og faglig utvikling står alltid i sentrum når UiO feirer seg selv, blant annet kan du høre miniforedrag av årets vinnere av UiO-prisene.

portrettbilde

Hvert år siden opprettelsen har forskere, lærere, formidlere eller innovatører fra Det matematiske-naturvitenskapelige fakultet fått UiO-priser, men det ikke vanlig at tre av fire priser havner på MN. I år er det slik.

Jeg vil benytte anledningen til gratulere våre prisvinnere og minne om at mellom klokka 11.15 og 12.45 fredag 2. september vil prisvinnerne holde miniforedrag i Vilhelms Bjerknes hus. Se programmet. Møt opp! Dette er årets prisvinnere og tittelen på deres miniforedrag:

• Forskningsprisen: En reise til og fra jordens indre
    Professor Trond H. Torsvik ved Institutt for geofag, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Formidlingsprisen: Historieformidling i en digital tidsalder: norgeshistorie.no
    Nettstedet norgeshistorie.no ved ansvarlig redaktør, instituttleder Tor Egil Førland, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Det humanistiske fakultet
  • Utdanningsprisen: Med studenter som medskapere i undervisning og forskning
    Gruppe for design av informasjonssystemer ved professor Tone Bratteteig, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Innovasjonsprisen: Utdanning i innovasjon og entreprenørskap ved UiO – i dag og i fremtiden
    Professor Nils Damm Christophersen, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Ingen bursdag uten kake! Rektor stiller med marsipankake utenfor Vilhelm Bjerknes hus fra kl. 10.45. Ønsker du å overvære seremonien der prisene deles ut må du melde deg på her da det er begrenset med plasser i Aulaen.

Av andre ting som skjer på UiOs bursdag vil jeg nevne årets Kristine Bonnevie-forelesning som dere kan lese mer om her

Publisert 26. aug. 2016 09:30 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55