Prisdryss og utdanningsutvikling ved MN

Igjen faller det et prisdryss over utdanningen ved MN-fakultetet og igjen er det Fysisk institutt som er mottaker: UiO har nettopp kunngjort utdeling av Utdanningsprisen 2015 til studieretningen Computational physics innenfor masterprogrammet i fysikk. Fakultetet gratulerer Fysisk institutt og professorene Anders Malthe-Sørenssen og Morten Hjorth-Jensen som står i spissen for dette, ikke minst sammen med mange dyktige studenter!

Portrettbilde

Det foreligger nå planer om å utvide tilbudet til et eget masterprogram som også inkluderer livsvitenskap og matematikk – dette er et initiativ vi imøteser med store forventninger inn i den pågående revisjonen av våre studieprogrammer!

Studiekvalitetsmidler

Fakultetet har nylig delt ut studiekvalitetsmidler for 2,5 millioner NOK. Vi fikk inn svært mange gode søknader, noe som tyder på stor entusiasme og aktivitet innen arbeidet med utdanningsutvikling. Utlysning av studiekvalitetsmidlene har tidligere år vært relativ åpen, men i år valgte vi å lyse ut midler med klare føringer:

Utvikling av innovativ- og studentaktiv eksperimentell undervisning på bachelornivå

MN-fakultetet ønsker et økt fokus og satsing på den eksperimentelle undervisningen, og har delt ut 619 000 NOK til dette arbeidet. Alle syv institutter som tilbyr bachelorutdanning/ begynnerutdanning ved fakultetet fikk tildelt midler. Prosjektene spenner vidt og inkluderer utvikling av studentaktiv og forskningsnær undervisning i eksisterende emner, utvikling av oppgaver og evalueringsformer med fokus på generiske ferdigheter, utvikling av nytt introduksjonsemne i kjemi og videreutvikling av undervisning innen «hverdagsinformatikk».

Posisjonering mot SFU

Kunnskapsdepartementet har i 2011-2013 opprettet fire Sentre for fremragende utdanning (SFU) til miljøer som kan oppvise fremragende kvalitet og innovativ praksis i utdanningen. Et av disse er UiOs ProTed, som ligger ved UV-fakultetet.

Vi venter nå på neste utlysningsrunde og har en klar ambisjon om å sende gode søknader fra MN! For å stimulere til dette har vi delt ut 100 000 NOK som såkornmidler til to miljøer som ønsker å posisjonere seg for en fremtidig SFU-søknad. IBV fikk midler til å etablere et pilotprosjekt i nettverksbygging gjennom praksis-utplassering på relevante bedrifter og etater i Oslo-området, basert på en kjerne-idé fra SFUet BioCEED ved UiB. Skolelaboratoriet ved Fysisk institutt ønsker å utvikle et SFU plassert på Fysisk institutt, med tiltak som skal komme bredden av fakultetets studieprogrammer til gode blant annet ved fokus på de store «brukerkursene» i fysikk. SFU-satsingen skal også inkludere forskning på de tiltakene og undervisningsinnovasjonene som iverksettes, og her står det fagdidaktiske miljøet ved Fysisk institutt sterkt blant annet via prosjektet ReleKvant med prosjektmidler fra Olav Thon-stiftelsen og FINNUT-programmet i NFR.

Computing in science education

Computing in Science Education (CSE) har fokus på å fornye utdanningen gjennom å integrere numeriske beregninger som en gjennomgående kvalitet i hele utdanningen fra 1. semester bachelor og ut master. Det strømmet på med gode prosjektsøknader, og vi valgte å dele ut hele 1,3 millioner NOK.

Samtlige søknader ble tildelt midler, og bredden av fakultetet er representert i prosjektene. Det lover godt for den videre fremdriften av satsingen! Prosjektene inkluderer blant annet utvikling av numeriske oppgaver, utvikling av undervisningsmateriell og videreutvikling av studentaktiv- og forskningsnær undervisning vha. numeriske beregninger.

Skolelaboratoriene og fagdidaktikk

Skolelaboratoriene og de fagdidaktiske miljøene har en svært viktig funksjon på fakultetet ved å utvikle realfaglig didaktisk kompetanse, som en grenseflate mot skolen og som en bidragsyter inn i lektorutdanningen ved UiO.

Skolelaboratoriene ved IBV og Kjemisk institutt har mottatt midler for å bygge opp didaktiske kompetanse, og Matematisk institutt har fått støtte til å styrke nettverket rundt elever fra videregående skole som tar MAT1100U samt å øke antall fagdager i matematikk for elever i videregående skole som har valgt R1 og R2.

Til sammen delte fakultetet ut 397 000 NOK til disse tiltakene.

Workshop om utdanning

I tillegg til de utlyste midlene har fakultetet bevilget 130 000 NOK til IUBMB-FEBS Workshop on Education in Molecular Life Sciences som arrangeres av IBV i Oslo 18.-19. september. Primus motor bak dette arrangementet er professor Winnie Eskild, som har invitert foredragsholdere fra USA og flere europeiske land. Temaene er av generell utdanningsfaglig karakter og derved egnet for alle fakultetets ansatte. Følg med på våre nettsider og meld deg på!

MN-utdanningsseminar: REAL utdanning

Til høsten arrangerer fakultetet på nytt REAL utdanning – vårt årlige utdanningsseminar. Der står erfaringsdeling i fokus, og flere av miljøene som har mottatt studiekvalitetsmidler vil inviteres til å bidra.

Jeg ser frem til mange gode foredrag og gleder meg allerede!

God sommer!

Emneord: Utdanning, pris, Studiekvalitet Av Solveig Kristensen, studiedekan