English version of this page

En litt annerledes studiestart, med koronaviruset blant oss

Mandag kommer de nye studentene til Blindern. De er mange og de er forventningsfulle. De gleder seg og vi gleder oss. Det blir stas å komme tilbake til en hverdag som er noe i nærheten av det normale, men korona-epidemien er ikke over.

Smitte i befolkingen

Det er smitte i befolkningen og nye utbrudd kommer hele tiden. Vår oppgave, i tillegg til å gi de nye studentene en strålende mottagelse, er derfor å bidra i arbeidet med å hindre spredning av korona-smitte.  Jeg vet at ansatte og faddere er godt forberedt, men jeg vil allikevel understreke viktigheten av at alle er godt kjent med og følger helsemyndighetenes regler/råd mot smittespredning. Sjekk UiOs nettsider regelmessig for oppdatert informasjon om håndtering av koronasituasjonen.

Munnbind

Det er grunn til å tro at helsemyndighetenes regler/råd om kort tid også vil omfatte bruk av munnbind. Vi vil derfor be alle om å være forberedt på at dere, i noen sammenhenger, må bruke munnbind når dere skal utføre oppgaver ved Universitetet i Oslo. Har dere muligheten, så test gjerne bruk av munnbind.

Smittesporing

Smitteutbrudd kan komme hos oss og sannsynligheten for at det skjer i tiden som kommer er relativt høy. Alle ansatte og studenter skal selv ta kontakt med helsevesenet ved symptomer, ønske om testing eller bekreftet smitte. I tillegg ønsker vi at ansatte så raskt som mulig også gir beskjed til fakultetet per telefon 920 50 857 ved bekreftede smittetilfeller blant ansatte og studenter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Fakultetet vil sørge for at riktige instanser blir varslet.

Bemanning av tlf: 920 50 857

Denne koronatelefonen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet vil være bemannet fra mandag 10. august og deretter alle hverdager mellom kl. 08:00 og 20:00. I første omgang vil denne telefonen være bemannet gjennom studiestarten og noen uker fremover.

Høstens vakreste eventyr

Lykke til med studiestarten, både for studenter og ansatte. Vi går en fin tid i møte, selv om vi må være litt mer på vakt enn hva vi pleier. Det er viktig at vi hjelper Norge med å håndtere pandemien. I slutten av neste uke kommer det et nytt nyhetsbrev der vi skal forsøke å samle opp noen erfaring knyttet til de første dagene fra høstens vakreste eventyr – selveste oppstartsuka for nye studenter ved Universitetet i Oslo.

Av dekan Morten Dæhlen
Publisert 8. aug. 2020 19:28 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55