Større forutsigbarhet for de beste unge forskertalentene

Unge og talentfulle midlertidig tilsatte UiO-forskere som når opp i den tøffe europeiske konkurransen om ERC Starting eller Consolidator Grants, bør gis forutsigbare tilsettingsforhold. Dette er essensen i MNs nye retningslinjer for en liten, men viktig gruppe unge forskere.

Portrettbilde

De aktuelle forskerne vil i de fleste tilfeller ha flere års tilsetting bak seg ved UiO. Samtidig vil et ERC Starting Grants (StG) eller Consolidator Grants (CoG) innebære finansiering i minst fem år. Forutsigbarhet for ERC StG- og CoG-vinnere anbefales gitt gjennom tilsetning i fast forskerstilling «på bakgrunn av ekstern finansiering». Dette er i tråd med UiOs strategi for å redusere midlertidighet.

Det skal samtidig legges til rette for at den fast tilsatte ERC StG- eller CoG-vinneren skal kunne utvikle seg videre, og kvalifisere seg til en førsteamanuensis-/professorstilling. Det anbefales derfor at det gis en garanti om at en relevant førsteamanuensis-/professorstilling skal kunngjøres ved enheten, slik at en tilsettingsprosess vil være ferdig ved utgangen av StG- eller CoG-prosjektet.

Kunngjøringen skal være bredt definert, men slik at forskeren kan søke. Kunngjøringen bør likevel være såpass generelt definert at det blir en reell konkurranse om stillingen. Videre bør instituttet forplikte seg til å støtte forskerens utvikling fra tiltredelse i ERC-prosjektet, både som forsker og forskningsleder, gjennom en målrettet plan for utvikling og oppfølging.

Krav om undervisningserfaring må møtes

Et av vurderingskriteriene for en førsteamanuensis-/professorstilling er undervisningserfaring. Følgelig bør et av momentene i en kvalifikasjonsutvikling for ERC-forskerne være å få erfaring på området. Undervisningsdelen bør likevel være liten for å opprettholde fokus på forskningen som primæroppgave. Av samme grunn bør forskeren vernes fra hovedansvar for hele undervisningsrekker.

Undervisningen forskeren pålegges bør i stedet over tid fordeles på flere ulike emner og nivå. Det vil gi forskeren allsidig erfaring. Det anbefales at denne undervisningsinnsatsen løses ved at forskerstillingen, inklusive ERC-brøkdelen, reduseres slik at det kan gis en separat arbeidsavtale som førstelektor med stillingsprosent tilsvarende reduksjonen i forskerstillingen.

Emneord: ERC, Forskning Av Svein Stølen, forskningsdekan
Publisert 29. mai 2015 07:48 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54