English version of this page

Vi ser mot høstsemesteret

Vi har snart gjennomført et vårsemester ulikt noe annet og planlegger studiestart og undervisning i høstsemesteret.

portrettbilde

Vårsemesteret nærmer seg slutten, et semester som ble veldig annerledes enn noen kunne tenke seg. Det som gjenstår er eksamen, som også blir svært annerledes enn de fleste er vant til. Vi hører imidlertid fra flere kanter at eksamen går bra, med godt oppmøte, gode prestasjoner og lite tekniske problemer. Dette vitner om at både faglærere, studentene, administrasjonen og teknisk personale på en imponerende måte har klart å tilpasse seg radikalt endrede rammebetingelser på svært kort tid.

Vi er nå mange som står midt i  planleggingen av høstsemesteret, både studiestart og undervisningen. Koronasituasjonen gjør planleggingen grunnleggende usikker, men det er likevel noe vi kan si ganske sikkert: Det blir mulighet for fysiske møter både i studiestart og i undervisningen, noe som er avgjørende viktig for å ivareta læringsmiljøet og motivasjon for både studenter og ansatte. Samtidig vil vi måtte ivareta smittevern og det vil være innslag av digitale aktiviteter både i studiestarten og undervisningen. Vektingen mellom det fysiske og digitale må være fleksibel slik at vi kan møte endrede smittevernstiltak.

Et nøkkelelement i undervisning og læring er faglige diskusjoner i små grupper, noe som for de fleste forutsetter en trygg, sosial ramme. På MN har studiestart med fadderuke og programseminar lenge hatt som ambisjon å tilrettelegge for dette. Denne ambisjonen ønsker vi å fastholde selv om rammene er radikalt endret. Gjennom samtaler med studenter og lærere har vi kommet fram til at et bærende element i studiestarten blir å etablere faste smågrupper for studentene. Disse gruppene vil så kunne være utgangspunkt for undervisningen utover i semesteret. For øyeblikket jobbes det intenst både på fakultetet og på instituttene med planlegging av den praktiske gjennomføringen av dette, med god støtte fra vårt Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) og vårt Senter for fremragende utdanning Centre for Computing in Science Education (CCSE).

I situasjonen vi er i blir det ekstra tydelig at utdanning er et gigantisk samarbeidsprosjekt. Og det blir like tydelig at vi har svært mange dyktige medarbeidere som bidrar med sitt inn i dette samarbeidet: faglærere og gruppelærere, studenter, studieadministrasjonen og øvrig administrasjon, teknisk stab.

Tusen takk for innsatsen alle sammen!

Av visedekan Knut Mørken
Publisert 11. juni 2020 13:26 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55