Studiestart med gladmelding

Det første som møtte meg da jeg ankom Blindernveien stasjon morgenen 15. august, var faddere fra Kjemisk institutt som hadde tatt oppstilling for å hanke inn nye medstudenter. Snakk om å få de nyankomne til å føle seg velkommen – jeg blir glad av å se slikt!

portrettbilde

I år mottar vi over 1600 nye studenter ved fakultetet, og det er ny rekord! Det sydet i oppstartsuka, med faddere i røde T-skjorter som geleidet gruppene sine gjennom campus. På plenen bak Fysikkbygget var det studentarrangementer i regi av fadderne hele uka. Fakultetet og instituttene gjennomførte en velregissert velkomstdag i tillegg til diverse andre arrangementer i løpet av oppstartsuka. Selv var jeg så heldig å få ønske velkommen studentene til Årsenheten, våre nye internasjonale bachelor- og masterstudenter samt studentene fra Bjørknes høyskole som tar et grunnleggende år i realfag ved MN før medisinstudier i utlandet.

natur og mennesker
Nye studenter og faddere på plenen bak Fysikkbygningen.

Programseminarene

Nå er studentene i gang med undervisning, og flere av studentene har allerede vært på programseminar. Vi skal til Sundvollen med studenter fra 15 studieprogrammer i hele seks omganger, og perioden fra medio august til medio september er hektisk for både instituttene og fakultetet. ForVei-teamet leder an sammen med fakultetets studieadministrasjon, men vitenskapelig ansatte og instituttenes studiekonsulenter får stadig større grep om arrangementet. Dette er det tredje året vi tilbyr programseminarene i full skala, og evalueringene så langt er udelt positive. Programseminar er noe vi vil fortsette med. Ved MN-fakultetet er vi overbevist om at trivsel og trygghet er et helt nødvendig grunnlag for læring.

gruppe
Ilan Dehli Villanger ved ForVei forteller ferske studenter viktigheten med trivsel i studietiden.
gruppe
Studenter i aksjon! På programseminaret er det fokus på bli-kjent-leker.

Nye studieprogrammer

Arbeidet med de nye bachelorprogrammene går fort fremover, og akkurat nå er det tekstene til programmenes nettsider vi har mest fokus på. Parallelt pågår emneutviklingen ved instituttene, og sentrale elementer i dette arbeidet er styrking av generisk kompetanse og valg av læringsformer. Fakultetets kommunikasjonsgruppe arbeider nå med en lanseringskampanje for bachelorprogrammene som jeg gleder meg til å komme tilbake til! Før jul skal fakultetets masterportefølje være på plass med tilhørende navn, studieretninger, opptakskrav og fordeling av studieplasser. Spesielt utfordrende – og like spennende som utviklingen av bachelorprogrammene – er utviklingen av tverrfaglige masterprogrammer.

Digital eksamen

UiO-prosjektet digital eksamen ruller raskt videre. I tillegg til en omfattende pilotering ved våre tre testinstitutter IFI, Kjemi og Farmasi, skal vi i høst få på plass en forvaltningsstruktur ved samtlige institutter. I tillegg skal vi lage en innfasingsplan for drift fra januar 2017. Vårt mål er at IFI, naturlig nok, blir fakultetets første fulldigitaliserte institutt og går i front for de andre instituttene. Fra i høst skal vi arrangere eksamener i Silurveien 2, UiOs nye eksamensbygg. Det jobbes nå på spreng for å ferdigstille lokalene, og vi gleder oss stort til å ta dem i bruk!

Gladmelding!

Det var med stor glede vi i sommer mottok beskjed om at en av fakultetets to SFU-søknader har gått videre til finalen! Center for Computing in Science Education fikk toppkarakter av evalueringspanelet og ligger forhåpentligvis godt an i finalerunden. Sentervinnerne blant de ni finalistene kunngjøres 1. november. Fysisk institutt, MN-fakultetet og UiOs ledelse og administrasjon forbereder nå «site visit» fra NOKUT og evalueringskomiteen 7. september.

Det pågår enormt mye innen utdanningsfeltet og vi går spennende tider i møte! Jeg kommer tilbake med mer informasjon i løpet av høsten.

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 25. aug. 2016 16:01 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55