Takk for et REALT utdanningssemester!

Våren har vært særdeles aktiv! Jeg nevner spesielt oppmelding av ny masterprogramportefølje og påfølgende arbeid med nett-tekster og en solid søkning til våre nye studieprogrammer der emneutvikling med fokus på kommunikasjonsferdigheter og studentaktiv læring har stått sentralt. Dessuten har vi etablert fakultetets Senter for fremragende utdanning: Centre for Computing in Science Education. Nå står en velfortjent ferie foran oss!

Portrettbilde av prodekan, studier Solveig Kristensen

Utviklingssemesteret

Til høsten blir det viktig å starte arbeidet med å fylle utviklingssemesteret med innhold. Vi skal etablere arbeidsgrupper som skal jobbe med utvekslingsavtaler for alle studieprogrammene, videreutvikle samarbeidet med Universitetssenteret på Svalbard, UNIS, utarbeide ”internship” i næringslivet for utvalgte programmer, og legge til rette for kompetanseheving mot opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning PPU for dem som ønsker å bli lærere. Vi er allerede i gang med å planlegge en pilot for forskerlinje ved IFI og utarbeidelse av et ”Honours-program” ved fakultetet. I tillegg er vi opptatt av å kunne tilby en tydelig innovasjons-/entreprenørskapskomponent til studenter som ønsker det.

Forkurs i matematikk

Fra høsten 2018 innfører vi krav om kompetanse i Matematikk R2 fra videregående skole til våre bachelorprogrammer i realfag, inkludert Lektorprogrammet. De nye studieprogrammene som starter til høsten er midlertid allerede innrettet mot et slikt forkunnskapskrav, og Matematisk institutt har derfor utarbeidet et eget forkurs som dekker nødvendige temaer. Forkurset er tilpasset emnene MAT1100, MAT1050 og BIOS1100, og følger emnene parallelt gjennom semesteret. Alle aktuelle nye studenter har fått skriftlig tilbud om å melde seg på. Jeg takker Matematisk institutt for å ha påtatt seg denne viktige oppgaven for fakultetet!

Skolering av faglærere

I mitt forrige nyhetsbrev skrev jeg om etableringen av fakultetets Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi, KURT, som også vil inkludere Naturfagsenteret. Dette blir viktig for å følge opp våre ambisjoner om økt bruk av studentaktiv læring bl.a. for å bygge sentral generisk kompetanse som muntlig og skriftlig fagformidling. Kompetanseutviklingen vil kreve skolering av oss som faglærere, og vi er nå i gang med å tilby faglærerseminarer, i tillegg til gruppelærerseminarene, som også skal styrkes. Vi følger opp dette til høsten.

Digitalisering av utdanningen

UiOs direktør Gunn-Elin Bjørneboe
UiOs direktør Gunn-Elin Bjørneboe signerte i går, 29. juni, kontrakt om nytt LMS med Canvas.

Til høsten har vi videre stort fokus på innfasing og skaleringen av digital eksamen, og etablerer forvaltningsstrukturer for dette ved instituttene. Snart er alle med! I tillegg går UiO til innkjøp av et nytt læringssystem, LMS, som skal piloteres fra høsten mens Fronter langsomt fases ut samt etablerer et nytt plagieringsverktøy. I dette arbeidet skal MN-fakultetet være en tydelig aktør, og det krever opplæring og planer! UiO skal etablere et eget Senter for læring og utdanning som støtte for fakultetenes utdanningsarbeid, og vi har store forventninger til at de etter hvert kommer med gode tilbud innen pedagogisk skolering av faglærere knyttet opp mot digitalisering av undervisning og evaluering. Fakultetet vil uansett følge opp dette særdeles viktige punktet.

Phd-utdanningen

Vi ser frem til å få vår nye forskningsdekan Finn-Eirik Johansen på plass fra 1. august! Han tar over forvaltningsansvaret for phd-utdanningen, og blir phd-programrådsleder. Finn-Eirik og jeg skal imidlertid jobbe sammen om viktige utviklingsoppgaver, som veilederseminarer, innovasjonskomponenten i utdanningen, læringsmiljø, kvalitetssikring og personaloppfølging. Det er viktig at vi fortsetter arbeidet med å knytte phd-utdanningen tettere opp mot bachelor- og master-løpene, slik at vi sikrer god og riktig progresjon i programstrukturen. Jeg ser veldig frem til å samarbeide med Finn-Eirik om dette!

Og dermed er det tid for å ønske alle riktig god og velfortjent sommerferie – jeg håper på masse sol og varme!

Publisert 30. juni 2017 10:08 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54