Takk for tilliten!

Som nylig gjenvalgte dekaner takker vi for tilliten, og vi gleder oss til nye fire år som dekaner på Det matematisk naturvitenskapelige fakultet.

gruppebilde

Da er Svein og jeg formelt gjenvalg som henholdsvis prodekan og dekan, og som alle vet har vi tatt med oss Solveig som prodekan med ansvar for utdanning og læringsmiljø også de neste fire årene. Alle vi tre takker for tilliten og vi gleder oss til fire nye år som dekaner på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN).

Takk for innsatsen

Dette er ikke en oppsummering av hva vi har gjort, men vi er rimelig godt fornøyd med resultatene de siste fire årene. En viktig årsak til at MN har tatt noen viktige steg de siste årene er at vi, for snart fire år siden, overtok et veldrevet og godt fakultetet. Den aller viktigste grunnen er imidlertid alle DERE som forsker, underviser, formidler, innoverer og alle DERE som gir teknisk og administrativ støtte til våre forskere, lærere, formidlere og innovatører. Og, jeg har selvfølgelig ikke glemt studentene og deres omfattende bidrag inn i vår virksomhet. Takk for innsatsen og alle bidragene som gjør MN litt bedre hver eneste dag!

Selv om utviklingen har vært meget god de siste årene er det ikke slik at vi har gått tom for utfordringer og oppgaver. Her er tre velkjent tema vi må jobbe mye med i årene som kommer, tema som også har vært på agendaene i årene vi har bak oss:

Utdanning (InterAct)

Etterspørselen etter kandidater med utdanning innen realfag og teknologi øker og vil fortsette å øke i årene som kommer. Som det største realfags- og teknologifakultetet i landet har vi et betydelig ansvar. Gjennomføringen av InterAct, herunder etablering av nye studieprogrammer på bachelor og master står derfor høyest på agendaen de neste 3-4 årene.

Fri forskning og økt konkurranse

En stadig større andel av forskningsmidlene kanaliseres gjennom eksterne konkurransearenaer (Norges forskningsråd og EU) og en viktig oppgave er å være konkurransedyktige på disse arenaene. For å være det må vi konstant henge om den frie uavhengige forskningen, samt sørge for at vi er relevante på viktige områder der samfunnet etterspør kunnskap. Vi er godt skodd for å være og forbli en vinner på disse arenaene, men for å være og forbli en vinner må vi være PÅ hele tiden. Klok anvendelse av våre egne ressurser er i dette bildet svært viktig.

Bygg og infrastruktur

Selv om vi både holder til i et nytt bygg og deler av våre lokaler er pusset opp til god standard er bygningsmassen med tilhørende infrastruktur for forskning og utdanning en av våre store utfordringer. Vi kommer ikke til å kunne løse dette på mange år, men det er viktig å holde trykket oppe og oppnå en bedre fremdrift enn det vi har sett de siste årene.

…og jeg kunne gjerne ha gjort denne lista lengre! Hovedpoenget med dette innlegget er imidlertid å takke for innsatsen så langt og se fremover mot nye høyder for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Av Morten Dæhlen, dekan
Publisert 28. okt. 2016 10:10 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54