Tidsriktige lokaler

Fakultetets virksomhet foregår i mange bygninger og over store arealer. Mange av disse bygningene, særlig på Nedre Blindern, inkludert Kristine Bonnevies hus, må moderniseres. Dette er kostbart og noe Universitetet i Oslo aldri kan klare alene. Hva gjør vi?

portrettbilde

Dekan Morten Dæhlen.

Attraktivitet

Bygninger for utdanning og forskning inneholder arbeids- og læringsområder, laboratorier og andre rom for vitenskapelig utstyr, samt ulike tilbud som ansatte og studenter trenger i hverdagen. I denne utgaven av nyhetsbrevet skriver forskningsdekan Finn-Eirik Johansen om vår plass i verden og skal vi over tid være blant Europas mest attraktive stedene for forskning og utdanning innen realfag og teknologi må vi tilby gode og tidsriktige lokaler for alle ansatte. Selv om vi også har aktiviteter på fakultetet som ”bor” i moderne bygninger holder store deler av fakultetet til i slitne lokaler som ikke er godt tilpasset forskning og utdanning innen realfag og teknologi anno 2020. Dette må vi gjøre noe med!

Livsvitenskapsbygget

Midt på 2020-tallet, høyst sannsynlig i 2024, vil det nye Livsvitenskapsbygget i Gaustadbekkdalen stå ferdig. Dette gir fakultetet store nye arealer, primært til kjemi og farmasi, men også for andre deler av fakultetet virksomhet som naturlig hører hjemme i UiOs satsing på livsvitenskap. Dette er veldig bra, men hva med de store og viktige aktivitetene som blir igjen på Nedre Blindern (og jeg inkluderer her Kristine Bonnevies hus i Nedre Blindern)?

Nedre Blindern

Aktivitetene som ikke flytter til Livsvitenskapsbygget skal fortsatt være på Nedre Blindern. Tiden går fort og vi må allerede nå begynne å jobbe for en kraftig modernisering av bygningsmassen på Nedre Blindern. I strategiarbeidet gjennom 2018 vil vi selvfølgelig diskutere dette. Vi trenger et konsept å selge til myndighetene og andre partnere i samfunnet for å sikre nødvendig finansiering til en rehabilitering av Nedre Blindern.

Bærekraft som konsept

Det foreløpig beste forslaget til konsept for Nedre Blindern er sentrert rundt bærekraft og tverrfaglighet. Vi har lenge foreslått dette og tror det også er mulig å selge dette konseptet til de som må finansiere moderniseringen av Nedre Blindern. Vår oppgave, sammen med andre fakulteter på UiO, blir å gi dette konseptet innhold. Vi kommer selvfølgelig sterkt tilbake til dette når vi gjennom 2018 skal jobbe med vår nye strategi.

Partnerskap

Vi må også alliere oss med partnere i næringslivet og offentlig sektor, og Oslo kommune blir viktig. Hva som skjer på Marienlyst når NRK skal flytte blir også interessant og jeg har tidligere foreslått at Marienlyst bør utvikles til en miljøvennlig bydel for studenter! Det er kanskje urealistisk å få til i det omfanget jeg foreslår, men det er viktig at det som skjer på Nedre Blindern henger godt sammen med det som kommer til å skje på Marienlyst.

GODT NYTT ÅR

Da dette nyhetsbrevet også kommer når vi er på vei inn i et nytt år gjenstår det å ønske alle sammen et RIKTIG GODT NYTT ÅR!

Av Morten Dæhlen
Publisert 4. jan. 2018 11:05 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54