Tipp topp eksamenslokale klar til bruk

Den 19. september åpnet UiOs nye eksamenslokale i Silurveien 2. Snoren ble klippet og rektor holdt tale – dette var en merkedag for hele UiO!

Tilgangen til et stort, tidsriktig og topp utstyrt lokale muliggjør innfasing av digital eksamen i et tempo vi ellers bare kunne drømme om.

bygningsfasade
Silurveien 2. Foto: Selvaag Eiendom.

Nytt og moderne bygg

Sammen med studieadministrasjonen ved MN og mange av våre eksamensvakter har jeg vært på befaring i lokalene. Bygget er helt nytt, og UiO har selv tatt hånd om infrastruktur og innredning. Det som møtte oss, var rekke på rekke av pulter utstyrt med fastmontert PC i store og luftige rom med dempet akustikk, god belysning, balansert ventilasjon og moderne lysskjerming. Her kan hele 488 kandidater avlegge eksamen samtidig, og med to skift per dag kan UiO lose over 19 000 kandidater gjennom eksamen på en måned.

interiør
Foto: Universitas.

Eksamen digitalt og på papir

I høst avholder MN digital eksamen for nesten 2500 kandidater. Startskuddet går 13. oktober med midttermineksamen i KJM1001. Deretter arrangerer vi digital eksamen i 12 emner innen informatikk, kjemi og farmasi. I tillegg skal hovedandelen av våre øvrige eksamener avholdes i Silurveien 2 på gamlemåten – med penn og papir. De nye eksamenslokalene blir et stort løft for eksamenstilbudet til alle våre studenter!

Drift fra 2017

Vi er i ferd med å ferdigstille planer for skalering av digital eksamen ved fakultetet for 2017 og 2018. Ambisjonen er å digitalisere alle bacheloremner ved IFI så raskt som mulig. I tillegg har vi ønske om å tilby digital eksamen i samtlige emner i de nye studieprogrammene som starter høsten 2017 – i den grad det er mulig. UiO går nå til innkjøp av to spesialscannere som gjør at vi kan digitalisere arbeidsflyten også for eksamener som må avholdes med penn og papir – i påvente av en funksjonell og robust digital penn. Det jobbes samtidig med å integrere tredjeparts-programvare i IT-løsningen samt å få på plass symbolpaletter for de ulike fagfeltene. Jeg kommer tilbake til skaleringsplanen etter at den har vært diskutert i studieutvalget og på instituttledermøtet.

gruppebilde
Viktige for digital eksamen (fra venstre): Helge E. Kleivane (MN), Soufiane Homrani (MN), Andreas Tandberg (MN) og Aleksander Lorentzen (UiO). Foto: UiO.

Juks

Det har vært stort fokus på muligheter for juks den siste tiden, og deler av fakultetets kandidater stiller jo i en egen liga når det det gjelder hacker-kompetanse. Desto viktigere er det at vi nå går bort fra bruk egen PC som hovedløsning og satser på stasjonære PC-er der vi har større kontroll. Det vil selvsagt alltid være risiko for juks, men vi kan ikke la redselen for det hindre oss fra nødvendig utvikling!

Lykke til!

Jeg ønsker alle faglærere og administrative som er involvert i digital eksamen denne høsten lykke til – vi er stolte over den viktige jobben dere alle gjør!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 3. okt. 2016 10:52 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54