Titan 2.0 er på gang

Vårt eget nyhetsmagasin her på MN-fakultetet: Titan feiret 2-årsjubileum rett før jul. En ting kan vi slå fast: Titan har vært en braksuksess, og nå handler det om hvordan vi skal videreutvikle nyhetskanalen. Da trenger vi drahjelp og innspill fra deg!

portrettbilde

Hva har Titan oppnådd?

Titans formål er å synliggjøre forskningen ved fakultetet på og utenfor UiO. Gjennom dette vil vi bidra til en smartere samfunnsdebatt, økt brukt av fakultetets forskere i mediene, intern stolthet, bedre omdømme for UiO - som igjen kan få flere studenter til å søke seg hit, gi valuta for skattepengene og mer penger til UiO. Målgruppene våre er opinionsledere (politikere, organisasjoner, forskningsfinansiører etc.), folk med interesse for realfag og teknologi, studenter og andre forskere.

På to år har vi publisert nesten 500 artikler om pågående og nye forskningsresultater ved MN-fakultetet og et par hundre mindre saker om prisvinnere, stipendtildelinger, arrangementer og andre aktuelle begivenheter. Noe av dette kommer også på engelsk.

Vi har 13 bloggere som i 2017 leverte 178 bidrag om alt fra hvordan en kajakktur kan lære deg hvordan vann fryser, via DAB-opplysning til en kikk inn i fremtiden for materialteknologi. Vi har ca. 14 000 abonnenter på vårt ukentlige nyhetsbrev og drøyt 3 000 følgere på Facebook, dette har faktisk doblet seg i løpet av siste år. Sakene våre er publisert i et tyvetalls ulike publikasjoner i tillegg til at de engelske sakene plukkes opp av utenlandske medier.

Hvorfor navnet Titan?

Da vi skulle etablere et nyhetsmagasin ved MN-fakultetet ønsket vi et kort, kult navn som gir assosiasjoner til realfag, teknologi og innovasjon. Det gjør Titan. Ifølge gresk mytologi var Titanene avkommet til Gaia (Jorden) og Uranos (Himmelen) som hersket i den legendariske gullalderen. De var udødelige kjemper med ufattelig styrke.

Titan er også et grunnstoff, et metall som har nummer 22 i Periodesystemet. Titan er sølvfarget, sterkt som stål, lett som «ei fjær», og det ruster ikke. Det brukes blant annet i klokker, briller, sykler, skip, fly og som hofteledd. Titanforbindelser benyttes i alt fra maling til solkrem. Vår rektor Svein Stølen har tidligere skrevet en blogg om grunnstoffet Titan.

I tillegg er Titan planeten Saturns største måne. Titan er den eneste kjente naturlige satellitten som har atmosfære, og det eneste kjente objektet utenom jorden med stabile legemer av væsker på overflaten.

Titan er også et metall med mange nye muligheter, og Norge er allerede en av verdens største eksportører av titan – i oksidform. Ny teknologi kan flytte Norge inn en eksklusiv gruppe titanmetallprodusenter. Så altså, mange gode grunner til det navnevalget i sin tid!

Hva ønsker vi hjelp til?

Mitt mål er å bidra til å synliggjøre alle de skjulte skattene som finnes blant MN-fakultetets medarbeidere. Vi må sørge for at enda flere blir bevisst vårt fakultets betydning for samfunnet både når det gjelder utdanning og forskning. Vi må fortelle om betydningen av nye forskningsresultater, og vi må synliggjøre at vår utdanning leverer kandidater som er godt rustet for en karriere der både nytt og eksisterende næringsliv eller offentlig sektor er naturlige jobbvalg.

For å utvikle Titan videre ønsker vi innspill til hvordan dette kan gjøres, men vi ønsker også å oppfordre alle som har gode saker til å ta kontakt med Titan-redaksjonen. Der kan du få hjelp til å formidle spennende forskningsresultater eller andre aktuelle hendelser fra MN-fakultetet som kan være av interesse for et bredere publikum enn dine nærmeste kolleger på ditt eget institutt.

Titan er vårt eget nyhetsmagasin, og vi vil ha dine synspunkter på hvordan det kan bli enda bedre og mer aktuelt i fremtiden!

Følg Titan på Facebook og Twitter og/eller abonner på nyhetsbrevet hvis du ikke allerede gjør det, og del gjerne Titan-saker i sosiale medier.

Ta kontakt med Titan-redaksjonen

Av Kristin Vinje