To søknader om Senter for fremragende utdanning fra fakultetet

UiO har på vegne av fakultetet sendt inn to søknader til NOKUT om tildeling av status som Senter for fremragende utdanning (SFU). 1. november får vi vite hvem som får tildelningen.

portrettbilde

På samme måte som med andre sentersøknader er det nedlagt et stort og langsiktig arbeid i søknadsprosessen. Våre kandidater konkurrerer med 20 andre søkere fra 12 universiteter og høyskoler, inklusive en søknad fra Det medisinske fakultet ved UiO. Hvem som går videre til finalerunden offentliggjøres i midten av juli, og tildelingen skjer på NOKUTs konferanse for høyere utdanning 1. november.

Utlysningen

NOKUT vil tildele tre til seks nye SFU-statuser i 2016. Sentrene mottar 4–8 millioner kroner per år i en femårsperiode, med mulighet for en forlengelse på ytterligere fem år. Det er lagt inn et betydelig økonomisk egenbidrag i budsjettene, hovedsakelig fra instituttene, men også fra fakultetet.

NOKUT forventer at et SFU skal «tilby fremragende FoU-basert utdanning, utvikle innovative måter å arbeide med FoU-basert utdanning på, inspirere til studentinvolvering og studenters eierskap til læring, og bidra til å utvikle og spre kunnskap og praksiser knyttet til utforming av undervisning og læringsmiljø som fremmer læring». NOKUT krever at miljøer som blir tildelt SFU må utmerke seg når det gjelder dokumentert kvalitet i eksisterende utdanning. I tillegg må sentrene kunne presentere en innovativ og gjennomførbar senterplan. Les mer på nettsidene til NOKUT

For å sikre at et SFU blir et samlende senter for bredden av fakultetet, har MN utarbeidet noen tilleggskrav: Et SFU ved MN-fakultetet må representere verdiskapning for bredden av utdanningsvirksomheten vår og bygge på MNs utdanningsstrategi og verdigrunnlag for læringsmiljø. Videre må et SFU ved MN kunne knyttes opp mot utdanningssatsingen InterAct og tilby fremragende FoU-basert utdanning særskilt tilpasset MN. Vi legger også vekt på at våre SFU-er skal utvikle innovative metoder for å arbeide med utdanning – metoder som sikrer kvalitetsutvikling i bredden av utdanningen og som involverer studentene og gir dem eierskap til læringsprosessene. Et FSU ved MN skal dessuten være med å utvikle og spre kunnskap og praksiser om utforming av læringsfremmende undervisning og læringsmiljø  –  både ved eget fakultet og eksternt.

CCSE - Center for Computing in Science Education

Denne søknaden bygger på fakultetets langvarige satsing innen CSE, som fakultetsstyret har vedtatt skal være en «merkevare» for utdanningen vår. Prosjektet er forankret mot tverrfaglige forskningsmiljøer, bl.a. miljøer med bakgrunn i tidligere SFF-er. Disse forskningsmiljøene kan dokumentere også omfattende utdanningsaktivitet av høy kvalitet over lang tid. Utdanningsarbeidet til disse miljøene har resultert i en rekke priser de siste årene, inkludert tre Thon-priser for fremragende undervisning samt UiOs utdanningspris.

Målet for senteret er å bli et internasjonalt senter for forskningsbasert utvikling og formidling av undervisning, læring og vurderingsmetoder knyttet opp mot integrering av beregninger i begynnerutdanningen. Søknaden er utarbeidet av Anders Malthe-Sørenssen ved Fysisk institutt (FI) i samarbeid med Hans Petter Langtangen (IFI), Morten Hjorth-Jensen (FI), Ellen Karoline Henriksen (FI), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (FI) og Knut Mørken (MI). Søknaden passer svært godt inn i fakultetets strategier for utdanning og vil kunne ha stor betydning for videreutviklingen av utdanningen ved hele fakultetet!

C3E – Centre for Excellence in Entrepreneurship Education

Denne søknaden tar utgangspunktet i Gründerskolen, som er et 30 studiepoengs studieprogram på masternivå ved Senter for entreprenørskap (SFE) ved IFI. Gründerskolen samarbeider også med andre universitet og høyskoler i Norge. Gründerskolen har mottatt utdanningspriser fra UiO, NOKUT og Nordic StartUp Awards og scorer svært høyt på studenttilfredshet. SFU-prosjektet er forankret mot fagmiljøene innen entreprenørskap ved SFE og NMBU i samarbeid med pedagogiske fagmiljøer ved de to institusjonene. SFE kom til finalen med toppkarakterer i forrige SFU- runde, men nådde dessverre ikke helt opp.

Målet for senteret er å øke bevissthet om entreprenørskap og utvikle entreprenørskapskompetanse blant studenter i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Dette målet ønsker senteret å oppnå blant annet gjennom å etablere møteplasser og arenaer som forbereder og integrerer studenter med eksisterende og nye aktiviteter på området. Søknaden er utarbeidet av Truls Erikson (SFE, IFI) i samarbeid med Elin Kubberød (NMBU) og Jens Petter Falck (SFE, IFI). Innovasjon og entreprenørskap er en satsing ved UiO og må inn i bredden av fakultetets utdanningsportefølje. Etablering av et SFU innen området kan hjelpe oss med dette og vil bli svært viktig for fakultetets utdanninger!

Lykke til!

Jeg ønsker de to søkermiljøene lykke til videre i prosessen og takker for den store innsatsen som er nedlagt. Vi ruster oss til institusjonsbesøk i august og håper på god uttelling!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 27. mai 2016 11:04 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54