English version of this page

Utdanningssatsing på mange arenaer

På utdanningssiden skjer det mye for tiden! Ved fakultetet er vi jo midt i vår egen InterAct-prosess. Samtidig skjer det mye rundt oss som vil påvirke vår virksomhet direkte.

portrettbilde

Ansettelse, opprykk, merittering og stillingsstruktur

Kunnskapsdepartementet endrer nå forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Endringen medfører skjerpede krav til pedagogisk kompetanse, med en tydelig progresjon i kvalifikasjonskravene som stilles for undervisning og veiledning mellom førsteamanuenser og professorer.

Parallelt har KD pålagt UH-sektoren å etablere meritteringssystemer som bidrar til at god undervisning verdsettes høyere. Universitetsstyret vil vedta endelig modell for merittering ved UiO i februar 2019.

I tillegg er stillingsstrukturen i høyere utdanningssektor til vurdering, der en ekspertgruppe skal komme med sin innstilling i løpet at våren. Gruppen ledes av tidligere rektor Arild Underdal ved UiO, og vår egen dekan Morten Dæhlen deltar i arbeidet.

KURT - Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi

Disse prosessen vil danne nye rammer for mye av vår videre virksomhet. Blant annet er det avgjørende at vi etablerer et godt system for pedagogisk utvikling av vitenskapelig ansatte. Sentralt i dette blir MNs kompetansesenter KURT og samarbeidet mellom KURT og UiOs nyetablerte læringssenter LINK. KURT tilbyr allerede seminarserien REAL undervisning til alle MN-satte, der fokus er kvalitetsheving av undervisningen.

Videre piloterer nå KURT opplæring i PYTHON-programmering for ansatte, som blir viktig for den videre utviklingen av beregningsorientert utdanning ved alle MNs studieprogrammer.

Til sommeren skal KURT sammen med ansatte fra University of Minnesota, IBV og Farmasøytisk institutt pilotere «Summer Institute» som et pedagogisk opplæringstilbud innen livsvitenskap etter modell fra University of Minnesota. Og som en hjelp til å utvikle og evaluere nye vurderingsformer med et særlig fokus på digital eksamen etablerer KURT nå en realfagdidaktisk ressursgruppe for vurdering.

Satsing på utdanning ved UiO

Universitetsstyret behandlet nylig rektoratets planer for en felles utdanningssatsing ved UiO, som rammes inn av prorektors notat "En langsiktig og fremtidsrettet satsing på utdanning ved UiO" (pdf). Prosessen er forankret i universitetets utdanningskomite, og vil strekke seg om lag to år frem i tid og føre fram til en ny strategisk plan for UiO.

Satsingen peker mot en mer samlet og kollektiv innsats for utdanningsområdet ved UiO, og har koblingen mellom forskning og utdanning som hovedtema. Gode arenaer for kunnskaps- og erfaringsdeling, satsing på utdanningsledelse, sikring av gode støttefunksjoner og utvikling av et godt kunnskapsgrunnlag for beslutninger står sentralt. Alt dette er vi godt i gang med i InterAct-prosessen ved fakultetet!

Av Prodekan Solveig Kristensen
Publisert 5. apr. 2018 10:56 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54