Utdanningssatsingen ved fakultetet

Studiedekan Solveig Kristensen

Vi er nå langt inne i vårsemesteret, og godt i gang med mange aktiviteter. «Kick off» for fakultetets satsing på studiekvalitet og læringsmiljø var vårt utdanningsseminar i mai i fjor – fikk du ikke med deg dette kan du hente frem og hygge deg med foredragene her.

Forsommeren og tidlig høst i fjor var fullt belagt med besøk fra NOKUT, som evaluerte UiOs kvalitetssystem for utdanning.

Vårt fakultet fikk mye skryt for kvalitetssikring og utvikling av bachelor- og mastergradstudiene, mens forskerutdanningen har forbedringspotensial. Dette tar vi på alvor, og en arbeidsgruppe fra våre institutter leverer en utredning før sommeren.

Behov for utdanningsledelse

Behovet for utdanningsledelse kom tydelig frem under NOKUT-evalueringen. Vi er glade for at vi hadde etablert utdanningsledere i ledergruppen ved alle vår institutter i forkant av tilsynet. De har en helt sentral rolle i videreutviklingen av fakultetets utdanning, som krever samarbeid og samhandling på tvers av faggrenser og institutter.

Dette arbeidet er systematisert i fakultetets utdanningssatsing som vi har kalt InterAct – Culture for Learning. For tiden forbereder vi arbeidet med revisjonen av våre bachelorprogrammer – mer om dette følger i senere nyhetsbrev!

Nye, tematiske studieprogrammer

Fakultetet har som målsetning å utvikle nye, tematiske studieprogrammer. For tiden arbeider to tverrfaglige faggrupper aktivt med å definere rammene for nye studieprogrammer innen Bærekraftige energisystemer og Medisinsk teknologi.

I tillegg vil vi se på muligheten for å utvikle studieprogrammer på tvers av institusjonsgrenser innen Biomedisin og innen IT, ledelse og økonomi. Men viktigst er det at fakultetet fra høsten tilbyr ni realfagsretninger innen det reviderte Lektorprogrammet ved UiO, som vi har utviklet i samarbeid med UV-fakultetet.

Studiehverdag og læringsmiljø

Hovedfokus har vi på våre studenter og deres studiehverdag og læringsmiljø. Vi er derfor glade for et nytt opplegg ved semesterstart med økt fokus på sosial og faglig tilhørighet, og at fakultetet ved ForVei kan tilby alle nye studenter personlige veiledningssamtaler.

Sammen med våre faglærere vil ForVei-teamet i tillegg ta med alle nye programstudenter på seminar til høsten, der trivsel, sosialt og faglig fellesskap og mestring av studiehverdagen står i fokus. Vi snakker om nesten 1000 studenter – så dette blir et kjempeløft! Vi vil rapportere fra programseminarene i våre nyhetsbrev ut på høsten.

Solveig Kristensen, studiedekan

Emneord: Utdanning