English version of this page

Utvikling av Bachelorutdanningen ved fakultetet

Vi skal gi landets beste realfagsutdanning! Dette står nedfelt i vår utdanningsstrategi og er en passende ambisjon for MN-fakultetet ved Norges største og eldste universitet. Men ambisjonen forplikter, og vi må jevnlig stille oss spørsmål om utdanningen vår er i fagfront, om vi er oppdatert innen pedagogisk metode, og om vi tilbyr vår utdanning innen et attraktivt læringsmiljø? Hvem utdanner vi kandidater til? Hvilke kriterier skal danne grunnlag for utformingen av vår utdanning? Hva skal kjennetegne en MN-utdanning fra UiO?

Dette er store og overordnede spørsmål som ble diskutert over tre dager på fakultets- og instituttledelsens årlige samling i begynnelsen av juni. Det er nå behov for en gjennomgang av hele vår utdanningsportefølje, og vi starter med bachelorutdanningen fra høsten. Imidlertid må vi evne og se hele utdanningsløpet i sammenheng, fra bachelor til PhD, når vi griper fatt i dette arbeidet.

Fakultetet ønsker å bygge utdanningsløp som ivaretar en tydelig dybdekomponent og samtidig legger til rette for breddekompetanse. Vi vil fremdeles tilby relativt disiplinære studieløp, og i tillegg bygge opp nye, tematiske studieprogrammer. Profesjonell kompetanse er viktig for programmenes arbeidslivsrelevans og vil stå sentralt – men hva skal den være, og hvordan får vi den godt integrert i de ulike studieløpene?

Fakultets- og instituttledelsen vil tidlig i høstsemesteret velge ut hvilke studieprogrammer fakultetet skal tilby. Alt skal imidlertid ikke snus på hodet, og vi vil videreføre og videreutvikle studieprogrammer som fungerer godt. Andre programmer kan være klare for en større revisjon, mens det kan være aktuelt å fusjonere enkelte studieprogrammer.

Studentene ved fakultetet skal allerede tidlig i bachelorstudiet møte innhold, resultater og metoder fra forskningen. CSE er fakultetets merkevare og viktig i denne sammenheng. Fakultetet vil satse på videreutvikling av CSE innen de matematikktunge programmene, samtidig som vi vil implementere satsingen også i de øvrige studieprogrammene. Det pågår et forberedende arbeid for å implementere CSE i livsvitenskap programmene, og vi har lykkes i å få CSE komponenter inn i alle realfagretningene av lektorprogrammet.

Det utarbeides i disse dager et notat fra ledelsesseminaret, som vil være førende for den videre utviklingen av vår bachelorportefølje. I oppstart av høstsemesteret vil det arrangeres instituttvise samlinger for å informere, diskutere og forankre prosessen, og i september-oktober vil vi arrangere et stort felles seminar for alle som jobber med utdanning ved fakultetet. Samtidig vil utdanningsledere og programråd starte opp arbeidet med det enkelte studieprogram.

Vi ser for oss implementering av endret studieprograms portefølje fra høsten 2016, men har tatt høyde for at enkelte prosesser kan kreve lenger tid. Det avgjørende er at vi lykkes i denne store og viktige omleggingen! Det vil kreve en innsats fra alle som er involvert i MN- utdanning. Kvalitetsutvikling er imidlertid en kontinuerlig prosess. Videreutvikling av vår utdanning kan vi aldri legge fra oss - i likhet med vår forskning! I NOKUTs revisjon av UiOs kvalitetssystem fra 2013 kan vi lese at "kvalitetsarbeidet ved MN-fakultetet har forbindelser til UiOs ambisjoner om å være fremdragende, også når det gjelder utdanningskvalitet». Det er vi enige i!

En strålende sommer ønskes alle våre kollegaer!

Emneord: Bachelorutdanningen, Utdanning, CSE, NOKUT, Lektorprogrammet Av Solveig Kristensen
Publisert 26. juni 2014 13:08 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54