Våre nye studieprogrammer

Vi er inne i en spennende periode med søknad og opptak til våre nye studieprogrammer.

Portrett av Solveig Kristensen

Søknadstrenden har pekt i riktig retning for vår del i flere år, med stadig flere primærsøkere og bedre kvalifiserte studenter. Nå håper vi på effekt av ny programportefølje, som er godt profilert på ulike måter.

Programfilmer

Fakultetets kommunikasjonsgruppe har gjort en strålende jobb med å lage programfilmer til hvert bachelorprogram. De første filmene ble introdusert på vår lanseringsfest 13. januar, nå ligger også resten av filmene klare på nett. De er plassert godt synlig under hvert sitt bachelorprogram, i tillegg kan du finne alle filmene samlet her. Filmene har en tydelig felles profil – det er et bevisst valg for at studieprogramporteføljen ved fakultetet skal fremstå helhetlig og samlet. Vi er nå i ferd med å ferdigstille filmen til Årsenheten i realfag, i tillegg skal vi lage filmer til de femårige masterprogrammene i Farmasi og Lektorprogrammet i realfag.

Dekanens blogginnlegg

Vår dekan Morten er en ivrig blogger, og i anledning lanseringen av de nye studieprogrammene har han laget et blogginnlegg om hvert enkelt program. Disse beskriver studieprogrammene på en annen måte enn våre nettsider tillater, og vi håper mange leser og blir inspirert av det som står!

Forkurs i matematikk

De nye studieprogrammene bygger på kompetanse i matematikk-R2 fra videregående skole, mens R2 som opptakskrav innføres først høsten 2018. Vi vil derfor tilby alle nye studenter et forkurs i matematikk som dekker sentrale områder fra R2. Forkurset utvikles nå ved Matematisk institutt, og vil strekke seg fra august og utover høstsemesteret – tilpasset programmenes matematikkundervisning. Forkurset videreføres ut 2019 – deretter vil vi evaluere behovet for videre tilbud.

Innmelding av masterprogrammer

Fakultetet melder i løpet av mars inn ny masterprogramportefølje til sentraladministrasjonen. Vi etablerer tre nye masterprogrammer innen Computational Science, Datascience og Biovitenskap, mens 14 av masterprogrammene restruktureres. Programmene skal ta opp studenter fra 2019. Det gjenstår fremdeles noe finpuss av opptakskravene, og det er viktig at miljøene nå får dette raskt på plass slik at vi kan publisere nettsidene i løpet av våren.

MNT-konferansen

Når dette nyhetsbrevet sendes ut har vi gjennomført arrangementet av den nasjonale MNT-konferansen innen utdanning i Oslo. Fakultetet er vertskap, og vi deltar i arrangements- og review-komiteer, med plenumsforedrag og mange påmeldte innlegg. Jeg gleder meg veldig – i neste nyhetsbrev kommer jeg tilbake med rapport!

Publisert 30. mars 2017 15:13 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54