Velkommen til fakultetets likestillingskoordinator!

Ved fakultetsledelsen er vi glade for at vi nå har fått på plass vår nye likestillingskoordinator: Lotta Karin Snickare – og ønsker henne varmt velkommen!

Lotta har en Phd i Business Administration fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, og lang fartstid innen organisasjons-  og ledelsesutvikling fra offentlig sektor og privat næringsliv i Sverige. Hun har forskningsbakgrunn fra KTH og Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK) ved UiO, og er en etterspurt foredragsholder og kursutvikler innen organisasjon, ledelse og kjønnslikestilling.

Lotta får ansvar for fakultetets nye satsing FRONT - Female researchers on track som er finansiert over NFR-programmet BALANSE, og for fakultetets likestillingsnettverk og øvrige likestillingsarbeid. Samtlige av fakultetets ledere fra seksjonsnivå og oppover skal gjennom en tilpasset opplæring om kjønnsbalanse og likestilling med fokus på vår organisasjon, og det skal utvikles et Phd-veilederseminar der vi tar for oss veilederrollen i et kjønns- og mangfoldsperspektiv. Målet er å identifisere barrierer og endre systemer som skaper ulikheter mellom kjønnene. FRONT omfatter i tillegg ulike framrykkstiltak for å øke kvinneandelen på toppen, samt en forskningskomponent i samarbeid med STK som skal munne ut i konkrete, spissede og kunnskapsbaserte tiltak ved vårt fakultet.

NFR skriver på sin nettside at Norge er nede på 27. plass i Europa på likestilling i akademia, selv om vi bor i det landet som er kåret til verdens beste land å være mamma i. NFR har en ambisjon om at Norge skal bli verdens best land å være kvinnelig professor i, og vi deler den ambisjonen! Fakultetets kvinnelige vitenskapelige ansatte publiserer færre publikasjonspoeng enn sine mannlige kollegaer allerede fra stipendiatperioden. Da er det jo ikke rart at kvinnene faller fra på veien mot fast stilling! Hvilke mekanismer fører til at det er slik? Dette er et spørsmål vi alle har interesse av at det gripes fatt i og belyses nærmere!

Kjønnsaspektet vektlegges sterkt i Horizon 2020, og omfatter både kjønnsbalanse blant beslutningstakerne, i forskningsgruppene, og kjønnsaspektet i forskningsprosjektene. Ansettelsen av Lotta Snickare som likestillingskoordinator og iverksetting av FRONT er med på å styrke fakultetets posisjon i forhold til de krav som stilles til oss på den akademiske konkurransearenaen!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 27. aug. 2015 14:36 - Sist endret 10. jan. 2017 14:04