Vi arbeider videre med studieprogrammene

Studieåret startet med et brak med lansering og feiring av fakultetets nye studieprogramportefølje! Alle ansatte var invitert, og nærmere 400 feststemte mennesker møttes i Sophus Lies auditorium ettermiddagen 13. januar til filmfremvisning, tapas og bobler i glasset. Til stede var også rektor, prorektor og dekan, studenter, KD, og gode UiO-kollegaer.

Stemningen ble ikke mindre ved at Knut Mørken (Matematisk institutt) og Are Raklev (Fysisk institutt) dagen før var tildelt Olav Thons pris for fremragende undervisning, at støtte fra Olav Thon til studentaktiv forskning gikk til to MN-prosjekter under ledelse av Anders Malthe-Sørenssen (Fysisk institutt) og Farid Ould-Saada (Fysisk institutt) og at Realfagsbiblioteket ble kåret til årets bibliotek!

Ny studieprogramportefølje

Høsten 2017 introduseres fakultetets 14 bachelorprogrammer og to femårige masterprogrammer i revidert eller helt nyutviklet form. Vi har foreløpig utviklet flotte programfilmer til syv av programmene, som en appetittvekker og inspirasjon til å se nærmere på studiemulighetene hos oss. Nå starter vi arbeidet med å lage film til de resterende ni programmene. Fikk du ikke med deg filmene på programlanseringen, anbefaler jeg deg å se dem på våre nettsider!

Fra høsten 2018 lanserer fakultetet en ny portefølje med 18 masterprogrammer. Som en oppfølger til innføringen av databeregninger i alle våre bachelorprogrammer står etableringen av nye masterprogrammer innen Computational Science og Data Science sentralt. Til sammen favner disse to programmene bredden av realfaglige disipliner.

Tidsplan og frister for masterprogrammene

Fremdeles gjenstår mange detaljer knyttet til masterprogramporteføljen, inkludert opptaksrammer og opptakskrav til programmer og studieretninger. Dette skal avgjøres av dekanat etter innspill fra studieutvalget og instituttledermøtet før beslutningen sendes sentraladministrasjonen med frist 1. april.

Nettpresentasjoner av masterprogrammene skal være helt ferdige innen 15. juni. Dette innebærer også opprettinger og endringer av sentrale emner som skal undervises i masterprogrammet som må meldes til fakultetet innen 15. april. Samtidig skal ferdige utkast til nettpresentasjoner av programmene foreligge i kladdemappene, slik at vi får god nok tid til ferdigstilling til 15. juni. En felles prosess for å arbeide med nettpresentasjonene for masterprogrammene starter med møtet 8. februar i Studieutvalget.

1. oktober er endelig frist for å publisere emnebeskrivelser for alle masteremner. Vi må videre utvikle en egen emnebeskrivelse for masteroppgaven i hvert program. Her vil det være en del felles tekst, og det vil derfor bli en egen prosess rundt dette i Studieutvalget.

Tidsplan for bachelorprogrammene og de femårige masterprogrammene

Bachelorprogrammene og de femårige masterprogrammene er allerede lansert på nett, men emneporteføljen er ufullstendig beskrevet. Vi har frist 1. juli til å publisere emnebeskrivelser på nett for alle emner som inngår. For å få tid til nødvendig iterasjon har vi bedt instituttene om å melde inn emnene til fakultetet innen 15. april. Fordi det er viktig å se 2.- og 3.-års bacheloremner i sammenheng med sentrale masteremner er disse innmeldingsfristene sammenfallende. Det er videre et krav om at alle bacheloremner skal foreligge publisert på engelsk innen 1. oktober.

Jeg anbefaler alle som er involvert i programrevisjonen om å ta en titt på tidsplanen for InterAct våren 2017, slik at dere holder dere godt orientert. På vår InterAct-nettside ligger de sentrale bakgrunnsnotatene for prosessen, som kan hentes frem ved behov. Vi legger også ut nytt materiale etter hvert som prosessen skrider fremover.

Viktig for utdanningsutvikling

Fakultetet vil våren 2017 sammen med instituttene ha stort fokus på emneutvikling og bruk av nye undervisnings- og evalueringsformer. Dette inkluderer fokus på utvikling av profesjonell kompetanse hos studentene – noe som fordrer god samhandlingskultur blant fakultetets ansatte. Implementering og skalering av digital eksamen står her sentralt. Vi lyser nå ut studiekvalitetsmidler med søknadsfrist 26. februar til utviklingsprosjekter innen bla. disse områdene.

Når den strukturelle prosessen med de nye studieprogrammene faller mer på plass vil vi sammen med instituttene opprette arbeidsgrupper som skal jobbe med ulike deler av bachelorprogrammenes utviklingssemester, inkludert utvekslingsmuligheter, arbeidslivsamarbeid, innovasjon med mer.

Det gleder jeg meg til!

Av Solveig Kristensen, studiedekan