UNIK overføres til UiO

Selv om det gjenstår praktiske detaljer i forhold til overdragelse av forsknings- og utdanningsvirksomheten ved UNIK til vårt fakultet, kan vi nå meddele at enhetene er enig om betingelsene. Styrene ved de to institusjonene har vedtatt overdragelsen som formelt skal skje 1. januar 2017.

portrettbilde

Kort om bakgrunnen

Universitetssenteret på Kjeller (UNIK) er en stiftelse og har helt siden opprettelsen i 1986 tuftet sin virksomhet på et nært samarbeid med UiO. NTNU, som kom med i UNIK-samarbeidet i 1995, har også et omfattende samarbeid med Kjeller-miljøene gjennom UNIK. UiO har etter beste evne hensyntatt dette i arbeidet med overdragelse av virksomheten, se under.

Siden oppstarten har det imidlertid skjedd store endringer, både på Kjeller og i U&H-sektoren generelt. UiO har lenge ment at UNIK burde organiseres på en annen måte, og primært bli en del av UiO. I forbindelse med innspill til strukturmeldingen (Meld. St. 18 (2014-2015), Konsentrasjon for kvalitet - Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren) foreslo UiO at UNIK burde bli en del av UiO. UNIK responderte positivt på dette og nå er det besluttet at virksomheten på UNIK blir en del av Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO.

UiOs overordnde mål med overtagelsen av virksomheten ved UNIK er å styrke UiOs teknologiprofil gjennom videreutvikling av samarbeidet med de sterke teknologimiljøene på Kjeller. Dette gjelder særlig fagmiljøene ved FFI og IFE, men det er også andre fagmiljøer på Kjeller som er interessante/viktige for UiO.

bygning
Universitetssenteret på Kjeller (UNIK).

UiO overtar virksomheten, ikke bygningen

Planen er at UNIK fortsetter som stiftelse, men at forsknings- og utdanningsvirksomheten overføres til UiO. Stiftelsen UNIK vil stå igjen som eier av bygningen på Kjeller, herunder ansvarlig for driften av denne bygningen. UiO vil inngå en leieavtale med UNIK der også NTNUs interesser på Kjeller ivaretas, dvs. at NTNU-ansatte med arbeidssted Kjeller tilbys kontorplass i de lokalene som UiO leier.

Nytt teknologi-institutt ved UiO

Fra 1. januar 2017 vil virksomheten på Kjeller fremstå som et eget institutt under Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN). Det er videre nedsatt et utvalg som skal forslå en ny/revidert fagstrategi for dette instituttet. Dette arbeidet tar selvfølgelig utgangspunkt i den virksomheten som drives av UNIK i dag, samt at det vurderes nye muligheter for samarbeid mellom fagmiljøene på Blindern og på Kjeller. Utvalget er i skrivende stund ikke ferdig med sitt arbeid. Jeg kan imidlertid avsløre at det nye instituttet, i passende form, vil være innrettet mot utdanning, forskning og innovasjon omkring fremtidens teknologisystemer.

Videre arbeid

Som tidligere nevnt gjenstår en god del praktisk arbeid før miljøet ved UNIK på Kjeller er en del av UiO. Arbeidet er imidlertid i godt gjenge. Når vi har kommet litt lengre i prosessen, særlig i arbeidet med fagstrategien, vil vi komme med en mer utførlig beskrivelse av hva UiO vil med satsingen på Kjeller.

Av Morten Dæhlen, dekan
Publisert 27. mai 2016 08:56 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54