MN-Nytt nr. 8 2023

Flere vil studere IKT ved UiO

Studier innen informasjonsteknologi ved UiO har lenge vært populært, og i år er det enda større rift om studieplassene.

Historisk æresmedlemskap for Nils Chr. Stenseth

Hva har Nils Chr. Stenseth til felles med John F. Kennedy?

Titan har fått nytt design og nye funksjoner

Vi har blant annet fått «story scroll» og egne sider på engelsk. Sjekk de nye sidene her Titan.uio.no.

Arrangementer

Det foregår mange arrangementer både i regi av UiO og MN. Her er et lite knippe. Flere finner du her: UiO-arrangementer og MN-arrangementer.

Rosseland forelesning 2023: Rony Keppens – Where hot meets cool / Rosseland lecture 2023: Rony Keppens – Where hot meets cool

Til minne om Norges fremste astrofysiker og grunnlegger av Institutt for teoretisk astrofysikk, professor Svein Rosseland (1894 – 1985), arrangerer Institutt for teoretisk astrofysikk hvert år en Rosselandforelesning.

CICERO presenterer - En hel dag med klimakunnskap/CICERO presents - A full day with climate knowledge

Ønsker du påfyll av oppdatert kunnskap om hvordan klimaet endrer seg og hvordan samfunnet kan håndtere omstillingen vi må gjennom?

dScience lunsjseminar: Political Data Science - dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap / dScience Lunch Seminar: Political Data Science - dScience – Centre for Computational and Data Science

Velkommen til vårt dScience lunsjseminar i Realfagsbiblioteket! Dette arrangementet er åpent for alle.

• Tid og sted: 11. mai 2023 11:45–13:00, Realfagsbiblioteket

FRONT-konferansen 2023: Likestilling i akademia

FRONT-konferansen 2023: Likestilling i akademia Fakultetet har gleden av å invitere deg til avslutningskonferansen for FRONT: Likestilling i akademia, den 12.juni kl.9.30-16.00 på Hotel Bristol i Oslo. Her presenterer vi interessante forskningsresultater og erfaringer fra FRONT-prosjektet som siden 2015 har forsket på kjønn og kultur ved vårt eget fakultet.

UiO: Strategi og planer

Skal du ut og presentere og trenger fakta om UiO og MN? Her er oppdaterte presentasjoner - både på norsk og engelsk.

Powerpoint-presentasjon for MN

Presentasjon av UiOPresentation of UiO

Autotekst i ny versjon: God og enkel automatisk teksting på norsk

Endelig har vi et godt og brukervennlig automatisk tale-til-tekst-verktøy. Det fungerer veldig bra på norsk tale, kan oversette automatisk til engelsk, bruker AI-teknologi, og sender ikke data ut fra UiO.

The new Autotekst is out: Precise and simple automatic captioning

Finally, we have a good and user-friendly automatic speech-to-text tool. It works very well in Norwegian, can translate automatically into English, uses AI technology, and does not send data out from the UiO servers.

Titan anbefaler

ChatGPT: Bør vi trykke på pauseknappen?

ChatGPT ble lansert i november 2022 med jubelrop. Et halvt år senere snur flere personer i tech-miljøet.

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap april 2023

Les om SPARK Norway, livsvitenskapsbygget og Utlysninger fra UiO:Livsvitenskap.

Newsletter from UiO:Life Science April 2023

Read about the Life Science building, SPARK Norway and open calls UiO:Life Science.

Circle U. Newsletter April 2023

Read about the knowledge hub and the faces of Circle U and call for abstracts in the Cicle U newsletter.

Tips oss

Abonner på nyhetsbrevet

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no