MN-Nytt nr. 04: 15. februar 2024

NOKUTs ærespris går til ...

... vår egen studiedekan, Knut Mørken, som har fått prisen for sitt mangeårige bidrag til utvikling av undervisning og utdanningskvalitet innen realfagene.

Knut deler æren med de mange bidragsyterne både lokalt og nasjonalt og trekker spesielt fram det gode samarbeidet med studieleder Hanne Sølna.

Gratulerer!

Eva Mjelde blir ny fakultetsdirektør

Eva Mjelde, som i dag er assisterende fakultetetsdirektør på MN, blir vår nye fakultetetsdirektør.

Eva har erfaring fra flere lederstillinger ved ulike enheter og fakulteter på UiO. Hun er utdannet cand.polit. i psykologi fra NTNU, har ulike lederkurs og har gjennomført UiOs endringsledelsesprogram. Hun har også erfaring fra konsulentvirksomhet.

Eva tiltrer stillingen 1. mars.

Ignite – tenner studentenes innovasjonsgnist

Engasjerte studenter vil bygge en sterkere kultur for å ta kunnskap i bruk, ved å tilby utstyr, fellesskap og rom til å eksperimentere.

Seks nye team klare for SPARK Norway – to fra MN

Seks nye forskningsgrupper er tatt opp i UiO:Livsvitenskaps innovasjonsprogram for helserelatert livsvitenskap, SPARK Norway. Teamene skal videreutvikle sine egne ideer slik at de kommer pasienter og samfunn til gode. Prosjektlederne fra to av teamene er fra MN – Carmen Herrera og Steven Ray Wilson. Vi gratulerer!

Six new teams ready for SPARK Norway – two from MN

Six new teams have been admitted to UiO's innovation programme SPARK Norway. They will develop their ideas within health-related life sciences to benefit patients and society. The project leaders from two of the teams are from MN – Carmen Herrera and Steven Ray Wilson. Congratulations!

10 Marie Curie-prosjekter til UiO - tre til MN

UiO har fått 10 Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowship-prosjekter. Dette gir forskere mulighet til å jobbe med forskningsprosjekter i et annet land, samtidig som UiO også kan hente talentfulle forskere hit for å jobbe med et felles prosjekt.

Tre av prosjektene hører til på MN.

Vi gratulerer Nils Christian Stenseth, Mats Carlsson og Eivind Undheim.

Alle studenter og ansatte på MN får nå tilgang til LaTex-verktøyet Overleaf

Overleaf er et nettbasert, kollektivt skrive- og publiseringsverktøy for vitenskapelig arbeid. Det er designet for å gjøre prosessen med å skrive, redigere og produsere vitenskapelige artikler mye raskere for forfattere.

MN har nå inngått en 3-årig lisensavtale for tilgang til LaTeX-verktøyet Overleaf. Avtalen innebærer at alle ansatte og studenter ved fakultetet får tilgang til Overleaf Professional.

Overleaf kan enkelt tas i bruk ved å logge inn med brukernavn@uio.no og ditt UiO-passord via innloggingsportalen: https://www.overleaf.com/edu/uio

I MNs Overleaf-portal finner du også ulike veiledninger og hjelp under «Quick start», «Templates» og «FAQ and Help».

Hvis du allerede har en bruker tilknyttet din UiO-e-post, vil du få anledning til å knytte din eksisterende konto til MNs «professional»-lisens.

All students and staff at MN now have access to the LaTex tool Overleaf

Overleaf is an online, collaborative writing and publishing tool for scientific work. It is designed to make the process of writing, editing, and producing scientific papers much quicker for authors. The MN Faculty has recently entered into a 3-year license agreement for access to the LaTeX tool Overleaf. The agreement means that all employees and students at the MN Faculty get access to Overleaf Professional.

Overleaf can be easily used by logging in with username@uio.no and your UiO password via the login portal: https://www.overleaf.com/edu/uio

In the MN-Overleaf portal, you will also find various tutorials and help under "Quick Start", "Templates" and "FAQ and Help".

If you already have a user associated with your UiO email, you will have the opportunity to associate your existing account with the MN "Professional" license.

Tips en student om studentinnovasjonsprogrammet Co-Create

Co-Create handler om å hjelpe studenter med å gjøre store ideer om til virkelige løsninger på virkelige problemer. Søknadsfrist for de innledende design thinking-workshopene i mars er 28. februar.

Arrangementer/Events

Det foregår mange arrangementer, i regi av både UiO og MN. Her er et lite knippe / There are many events taking place, organized by both UiO and MN. Here are a few examples:

Flere finner du her / You can find more here:

Ledige stillinger ved fakultetet

Her finner du ledige stillinger ved fakultetetet – både vitenskapelige og teknisk-administrative.

Vacancies

Here you can find vacant positions at the faculty – both academic and technical-administrative.

Tips oss

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en e-post til nettredaktor@mn.uio.no.

MN-Nytt sendes ut til alle ansatte på MN hver annen uke. Tidligere ansatte og andre som ønsker MN-Nytt kan abonnere.

Abonner på nyhetsbrevet

Send us tips

Do you have any suggestions for topics that could be relevant to the newsletter?

Send an email to nettredaktor@mn.uio.no.

MN-Nytt is sent out to all employees at MN every other week. Former employees and others who wish to receive MN-Nytt can subscribe.

Subscribe to the newsletter