MN-Nytt nr. 05: 29. februar 2024

Trond Helge Torsvik mottar den mest prestisjefylte prisen innen geofag

Tidligere vinnere inkluderer Charles Darwin, og nordmannen Waldemar Christopher Brøgger.

Æresdoktorer ved UiO 2024

Disse kreeres til æresdoktorer på UiOs årsfest 2. september 2024.

Honorary doctorates at UiO in 2024

These individuals will be conferred with honorary doctorates during the University of Oslo's Annual Celebration on 2 September, 2024.

Klima, miljø og bærekraft: Dette skal vi prioritere i 2024

Med 32 nye tiltak skal UiO fortsette arbeidet med å styrke forskning, undervisning, samfunnskontakt og formidling om klima, miljø og bærekraft. Vi skal få ned egne utslipp og forbedre naturmangfoldet på campus.

Utlysing: Såkornmidlar for innovative UiO-forskarar 2024

Har du ein innovativ idé til eit nytt produkt eller ei teneste basert på eiga forsking, men treng finansiering for å vidareutvikle idéen? Søk om såkornmidlar frå Veksthuset for verdiskaping. Søknadsfrist 4. april.

Call: UiO Growth House seed funding for innovative researchers 2024

Do you have an innovative idea based on your research for a new product or service, but need funding to develop your early-stage technology or service further? Apply for seed funding from the UiO Growth House! Application deadline: 4 April 2024.

UiO-ansattes «frynsegoder»

Noe er gratis og noe får du til redusert pris, og skulle det det knipe kan du få et rentefritt lån.

Kunstig intelligens - hvem setter premissene?

Vi står på terskelen til en ny æra med kunstig intelligens. En teknologisk revolusjon som har potensialet til å forme samfunnet på måter vi knapt kan forestille oss. Denne grensesprengende utviklingen utfordrer ikke bare vår forståelse av teknologi, men vil også kunne ha betydelige konsekvenser for kjønn, inkludering og likebehandling. Hvordan vil et samfunn, hvor kunstig intelligens stadig tar mer plass, se ut?

• Tid og stad:  – , Realfagsbiblioteket

The Sensor Decade 2024

Early bird billetter tilgjengelig frem til 8. mars.

Status for ARK – arbeidsmiljøundersøkelse ved MN og UiO

Den 12. februar ble arbeidsmiljøundersøkelsen ARK sendt ut til alle ansatte ved UiO.
For en uke siden (19.02.2024) lå svarprosenten på 37% for hele UiO og 38% for MN. Den gledelige nyheten er at svarprosenten for UiO nå er på 53% og totalt for MN på 56%. Dette indikerer en betydelig innsats fra flere for å øke svarprosenten den siste uken. Det er verdt å merke seg Matematisk institutt, som har klart å øke svarprosenten fra 20% til 47% på bare én uke. I tillegg har både Naturfagsenteret og Institutt for astrofysikk oppnådd over 80% svarandel per 26. februar.

Siste mulighet for å svare er søndag 3. mars. Ansatte som ennå ikke har besvart undersøkelsen, mottok en siste påminnelse den 26.02.
Som tidligere nevnt, vil en høy svarprosent gi et bedre grunnlag for å arbeide med resultatene fra undersøkelsen.

Ledige stillinger ved fakultetet

Her finner du ledige stillinger ved fakultetetet – både vitenskapelige og teknisk-administrative.

Vacancies

Here you can find vacant positions at the faculty – both academic and technical-administrative.

Tips oss

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no

MN-nytt sendes ut til alle ansatte på MN hver annen uke. Tidligere ansatte og andre som ønsker MN-nytt kan abonnere.

Abonner på nyhetsbrevet

Send us tips

Do you have any suggestions for topics that could be relevant to the newsletter?

Send an email to nettredaktor@mn.uio.no.

MN-Nytt is sent out to all employees at MN every other week. Former employees and others who wish to receive MN-Nytt can subscribe.

Subscribe to the newsletter