MN-Nytt nr. 12: 6. juni 2024

Oversiktsrapporten fra ARK-undersøkelsen er publisert

Oversiktsrapporten fra ARK-undersøkelsen ble publisert i forrige uke.

I Rektoratbloggen forteller rektor Svein Stølen at det er en svak positiv endring mot et bedre arbeidsmiljø, men at det enda er en del å ta tak i. Spesielt fremhever han at det er viktig at ansatte føler seg trygge nok til å si fra dersom de skulle bli utsatt for uakseptabel oppførsel på arbeidsplassen.

REAL prat om meningsfylte undervisningsaktiviteter med KI

Det er få som benytter seg av KI i undervisningen ved MN. Det er fremdeles et nytt og ukjent verktøy. KURT inviterer til en REAL prat for å se nærmere på noen forslag til slike aktiviteter.

Tid og sted: 12. juni 2024 kl. 12:15–14:00, Møterommet CCSE, Fysikkbygningen, 4. et. øst.

Kvalifiseringsstipend for kvinnelige førsteamanuenser

Frist for å søke om kvaifiseringsstipend for førsteamanuenser er 13. juni.

Applying for a qualification grant for female associate professors

The deadline for applying for a qualification grant for female associate professors is 13 June

Bli merittert utdanner

Har du gjort en ekstraordinær innsats på utdanningsfeltet på Universitetet i Oslo? Da bør du søke om å bli merittert utdanner. Fristen er 1. september.

Forskningsrådets formidlingspris – nominer kandidater

Kjenner du en forsker som har utmerket seg med god formidling?

Forskningsrådet inviterer til innspill på kandidater til Forskingsrådets formidlingspris. Frist for å sende inn forslag er 2. juli.

Circle U. Seed Funding Call 2024 – apply now!

Are you a student, researcher, or academic staff member within Circle U. looking to fund new collaborative projects? The Circle U. Seed Funding Call 2024 is your chance to bring innovative ideas to life and strengthen our international academic community.

Søk midler til å gjennomføre bærekraftsprosjekter ved UiO

Vil du bidra med å gjøre UiO grønnere? Grønt kontor ved UiO har lansert en ny støtteordning hvor de utlyser midler til grønne prosjekter eller aktiviteter.

Du kan søke om opp til 30 000 kr for å realisere din grønne idé.

Leganto får nytt grensesnitt

Fra semesterstart i august får Leganto et nytt grensesnitt som skal forbedre brukeropplevelsen for både studenter og ansatte. Dette innebærer blant annet at grensesnittet tilpasser seg behovene til de ulike brukerne av Leganto. Studenter vil for eksempel møte et mer brukervennlig grensesnitt, der fokuset er på lett tilgang til pensum og litteraturen, men ansatte som jobber i Leganto vil få en mer tilrettelagt arbeidsflyt for redigering og organisering av listene sine.

Grensesnittet er også bedre tilpasset mindre enheter, som bærbare datamaskiner. Samtidig er det designet for å harmonere bedre med Canvas. Alt i alt får Leganto et enklere og mer ryddig design.

New interface for Leganto

From the start of the semester in August, Leganto will have a new interface to enhance the user experience for students and staff. This includes, among other things, the interface adapting to the needs of the different users of Leganto. For example, students will encounter a more user-friendly interface, focused on easy access to course materials and literature, while staff working in Leganto will have a more streamlined workflow for editing and organizing their lists.

The interface is also better suited for smaller devices, such as laptops. At the same time, it is designed to integrate better with Canvas. Overall, Leganto will have a simpler and more organized design.

Såkornsmidler til innovative MN-forskere

Flere av MNs forskningsgrupper har fått såkornsmidler fra Veksthuset for verdiskapning.

Forskerne skal bruke midlene til å videreutvikle egne innovasjonsideer med mål om at forskningen skal bli tatt i bruk. Gratulerer!

Seed funding for innovative researchers at the Faculty

Several of MN's research groups have received seed funding from the Growth House for Value Creation.

The researchers will use the funding to develop their innovation ideas further to implement the research. Congratulations!

Rundebordsmøte om klimarisiko, naturrisiko og ESG-rapportering

Et rundebordsmøte i forrige uke samlet eksperter og representanter fra akademia, næringsliv og offentlig sektor. Temaet for møtet var utfordringer knyttet til klimarisiko, naturrisiko og de nye kravene til rapportering på miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold, bedre kjent som ESG-rapportering (Environmental, Social, and Governance).

Arrangementer/Events

Det foregår mange arrangementer, i regi av både UiO og MN. Her er et lite knippe. / There are many events taking place, organized by both UiO and MN. Here are a few examples.

Flere arrangementer finner du her / You can find more here:

Ledige stillinger ved fakultetet

Her finner du ledige stillinger ved fakultetet – både vitenskapelige og teknisk-administrative.

Vacancies

Here you can find vacant positions at the faculty – both academic and technical-administrative.

Tips oss

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no

MN-Nytt sendes ut til alle ansatte på MN hver annen uke. Tidligere ansatte og andre som ønsker MN-Nytt kan abonnere.

Abonner på nyhetsbrevet

Send us tips

Do you have any suggestions for topics that could be relevant to the newsletter?

Send an email to nettredaktor@mn.uio.no

MN-Nytt is sent out to all employees at MN every other week. Former employees and others who wish to receive MN-Nytt can subscribe.

Subscribe to the newsletter