MN-Nytt nr. 13: 20. juni 2024

Fire prosjekter ved MN får FRIPRO-midler

Denne uken fikk 21 forskningsprosjekter i Norge tildelt 216 millioner proner. Alle prosjektene holder en svært høy vitenskapelig kvalitet, ifølge Forskningsrådet, som deler ut midlene. Fire av prosjektene hører til på MN. Gratulerer!

Lena Tallaksen tildelt prestisjetung hydrologipris

Professor Lena M. Tallaksen er tildelt International Hydrology Prize 2024. Hun er første norske mottaker av prisen. Gratulerer!

Norad and HISP continue decades-long collaboration with new 5-year agreement

The commitment of Norwegian development funding of approximately USD 10 million between 2024-2028 supports HISP’s work strengthening health systems in the Global South and maintaining DHIS2 as a Digital Public Good.

Jeannette Christensen er ny REAL kunstner

MN-fakultetets gjestekunstner høsten 2024 blir Jeannette Christensen med prosjektet "Jelly Works". Vi gratulerer!

Årets Pride-feiring ved UiO

Universitetet i Oslo deltar i årets markering av Pride med flere arrangementer frem mot Pride-uka i Oslo. Den 29. juni er det parade gjennom hovedstaden sammen med OsloMet – under parolen «Fryktløs kunnskap».

Utlysning av UiOs innovasjonsmidler for forskere

Er du en forsker med en innovativ idé basert på forskningen din som kan bidra til å løse et viktig behov i samfunnet, men trenger finansiering til å utvikle ideen videre? Sjekk UiOs utlysning av innovasjonsmidler for alle fagområder.

Søknadsfrist 2. september.

Announcement of the UiO innovation funds for researchers

Are you a researcher with an innovative idea based on your research that can contribute to solving an important need in society, but need funding to develop the idea further? Check the UiO call for innovation funding within all academic fields.

Application deadline: 2 September 2024.

Språkpolitikk på høring

En arbeidsgruppe ledet av professor Helge Jordheim har utarbeidet et forslag til ny språkpolitikk for Universitetet i Oslo som nå sendes på høring.

Enkeltansatte og studenter kan også gi innspill til utkastet.

Høringsfrist 11. oktober

Proposal for new language policy

A committee led by Professor Helge Jordheim has proposed a new language policy for the University of Oslo, which is now open for input.

Individual students and employees can also provide input on the proposal.

Deadline 11 October

MN på Arendalsuka

MN deltar i år med to arrangementer på Arendalsuka.

Kvanteteknologi - hvor står Norge? 15. august 10:00 - 11:30, Vitensenteret i Arendal
Det er et spørsmål om tid før kvanteteknologi vil revolusjonere teknologien vi bruker

Kunstig intelligens - miljøversting eller løsningen? 15. august 12:00 - 13:30, Vitensenteret Arendal
Den enorme satsingen og utviklingen innen kunstig intelligens tvinger fram en diskusjon om miljøbelastningen

REAL Undervisning: Det fysiske læringsmiljøet - tilhørighet og læring i undervisningen

Hvordan kan vi legge til rette for at studentene prioriterer fysisk oppmøte til undervisning? På REAL Undervisning blir dette spørsmålet løftet. Her blir det inspirerende foredrag og samtaler om et godt læringsmiljø.

Tid og sted: 15. august kl 9:00 - 12:30, Aud. 5 Vilhelm Bjerknes' hus

Ledige stillinger ved fakultetet

Her finner du ledige stillinger ved fakultetet – både vitenskapelige og teknisk-administrative.

Vacancies

Here you can find vacant positions at the faculty – both academic and technical-administrative.

Tips oss

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no

MN-Nytt sendes ut til alle ansatte på MN hver annen uke. Tidligere ansatte og andre som ønsker MN-Nytt kan abonnere.

Abonner på nyhetsbrevet

Send us tips

Do you have any suggestions for topics that could be relevant to the newsletter?

Send an email to nettredaktor@mn.uio.no

MN-Nytt is sent out to all employees at MN every other week. Former employees and others who wish to receive MN-Nytt can subscribe.

Subscribe to the newsletter