English version of this page

Energisparing på KBH

UiO har lenge jobbet med å redusere energibruken. Høye strømpriser og økte kostnader gjør at vi nå innfører ekstra tiltak for å kutte forbruket ytterligere. Slik blir IBV berørt av tiltakene.

UiO skal iverksette tiltak for å redusere energiforbruket

• Redusere temperatur i bygningene – ikke lavere enn 19 grader. Tiltaket vil bli tilpasset virksomheten i bygningene
  • Det vil i enkelte bygninger være sambruk av studentarealer og lesesaler etter kl. 16, hvor vi opprettholder innetemperatur på 19 grader og ventilasjon etter kl. 16. For IBVs studenter vil VB være nærmeste studentareal, her stenges ventilasjon kl. 22.
  • Midlertidig nedstengning av elbilladere med unntak for tjenestebiler.
  • UiO oppfordre alle studenter og ansatte til enkle energisparingsgrep som å slå av lys, hold utgangsdører og vinduer lukket, åpne utgangsdørene manuelt (ikke bruk dørpumpe), ikke skru opp varmen på rommet unødvendig, skru ned termostat før du forlater kontoret.
  • Medarbeider med tilretteleggingsbehov må ta kontakt med leder. Det er kun tillatt med godkjente varmeovner.

IBV vil bli berørt på følgende måte:

Kristine Bonnevies hus er et gammel bygg som styres i 6 ulike soner. Det er ett system for ventilasjon og oppvarming.

• Ned regulering av temperatur gjøres gradvis fra 5.des. EA logger nå temperaturen før oppstart, slik at vi kan ha en referanse pkt.  Deretter senkes temperaturen gradvis samtidig som EA forsetter å logge temperaturen. Temperaturen justeres etter temperatur ute.
  • Ventilasjonen stenges kl 16.00 (tidligere kl 18.00). Ventilasjonen er avstengt i helger og på helligdager som før.
  • Temperatur og ventilasjonen i Bikuben endres ikke før 16. desember.

Unntak

• Aktivitet booket i TP blir ivaretatt. Undervisningen skal derfor ikke bli berørt.
  • KBH har ca 100 avtrekksskap og kjemikalieskap knyttet til ventilasjon. Disse går på eget anlegg. Anleggene vil ikke stenges eller nedreguleres.
  • Fasiliteter med egen kjøling, ventilasjon og oppvarming, som InVivo, EM, kjølerom, NSC og MS blir ikke berørt.

Mer informasjon om UiOs tiltak for å redusere energiforbruket

Publisert 1. des. 2022 13:55 - Sist endret 2. apr. 2024 14:33