Slik påvirker du arbeidsmiljøet ditt!

Hvordan kan du påvirke arbeidshverdagen din? Ved å svare på ARK-undersøkelsen får ledelsen vite mer om hvordan du har det. Dette er viktig for at vi skal få et godt arbeidsmiljø for alle!

Kjære medarbeider!
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen (ARK) er utviklet av og for universitets- og høgskolesektoren og har et teoretisk- og forskningsbasert fundament. Institutt for biovitenskap ønsker å bruke ARK for å finne ut hvordan du opplever arbeidsmiljøet i din seksjon/enhet.
Undersøkelsen vil bli gjentatt hvert tredje år fremover. Du kan lese mer om ARK her: www.ntnu.no/ark.

Innen kort tid vil du få en e-post med lenke til et spørreskjema med spørsmål om hvordan du opplever arbeidsmiljøet ditt. Bruk denne muligheten til å si ifra om hvordan du har det! Målet med denne arbeidsmiljøundersøkelsen er å gjøre enda mer av det som er bra, og justere kursen der det trengs.

Om prosessen
Gjennomføringen av ARK innebærer at vi først kartlegger og undersøker, deretter presenterer og reflekterer over resultatene, utformer og prioriterer tiltak og til slutt iverksetter og følger opp tiltakene for kommende periode. Kort om de tre prosess-stegene:

1. Spørreundersøkelse
Du vil få tilsendt et spørreskjema på e-post med en svarfrist. Det er frivillig å delta i undersøkelsen. Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. Det vil være umulig å identifisere svarene fra enkeltpersoner – for ytterligere informasjon – se http://www.ntnu.no/ark/hjelp
I spørreskjemaet benyttes fire ulike ledelsesbegreper: Min nærmeste leder, ledelsen, ledelsen ved min enhet og ledelsen ved overliggende enhet. De tre første betegnelsene er knyttet til den lederen som du har hatt eller skal ha medarbeidersamtale med (din nåværende seksjonsleder/leder), mens den siste betegnelsen er knyttet til institutt-/fakultets-/universitetetsledelsen.

2. Tilbakemeldingsmøte
Når undersøkelsen er besvart blir det gjennomført et tilbakemeldingsmøte hvor du sammen med dine kolleger reflekterer over og drøfter resultatene og hvilke tiltak som kan iverksettes for å videreutvikle arbeidsmiljøet. Tilbakemeldingsmøtene vil finne sted i og vil bli ledet av en ekstern prosessleder og lederen for din seksjon/enhet.

3. Iverksetting og oppfølging av tiltak
Tiltakene som foreslås i tilbakemeldingsmøtet skal innarbeides i handlingsplaner for 2018/19 og følges opp av seksjonens leder i samarbeid med deg og verneombudet ved IBV.

Publisert 15. sep. 2017 15:22 - Sist endret 31. aug. 2020 12:31