OD-nytt november

Hold deg oppdatert på hva som skjer på fakultetet vårt.

Banner til OD-nytt med bilder av de to instituttbygningene våre

60 millioner til forskning på europeisk tannhelsetjeneste

Bildet kan inneholde: sky, himmel, smil, flash fotografering, stående.
Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

Jostein Grytten er en av samarbeidspartnerne i et Horizon EU-prosjekt, som har fått 60 millioner til forskning på ulike sider ved europeisk tannhelsetjeneste. Konkurransen med mange ikke-odontologiske prosjekter om midler var stor. Dette er et av de få odontologiske prosjektene som EU har støttet innenfor samfunnsodontologi.

Første faglig lunsjforedrag

Håvard Hynne holder foredrag
Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

– Jeg er veldig glad for å introdusere Håvard Hynne som førstemann ut i rekken av faglige lunsjforedrag vi planlegger å arrangere flere av, sa dekan Tiril Willumsen. Mange fremmøtte i Store auditorium fikk med seg Håvard Hynnes forkortede prøveforelesning.

Janicke Liaaen Jensen

Støtte til nyskapende forskere

Professor Janicke Liaaen Jensen er en av forskerne på UiO som får såkornmidler fra rektoratet til nyskapende arbeid. Hun utvikler et digitalt interaktivt tannkart som gjør det enklere for ikke-tannhelsepersonell å få oversikt over pasienters tannstatus.

Undersøker orale bakteriebelegg og antibiotikaresistens

Bildet kan inneholde: smil, erme, kjole skjorte, gass, anlegg.
Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

Mateus Xavier de Queiroz er på et ph.d.-opphold med ett års varighet støttet med stipend fra INTPART-prosjektet som ledes av professor Fernanda Petersen og Research Council in Brazil. Han har bidratt i en større studie om antibiotikaresistens i samarbeid med ph.d. kandidat Navdeep Brar.

Forskningsresultater fra masteroppgave publisert i prestisjetungt tidsskrift

Bildet kan inneholde: smil, hånd, frakk, erme, gest.
Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

Masterstudentene Sander Marius Landrø og Magnus Helgerud har fått publisert forskningsresultater fra masteroppgaven sin i en artikkel i det prestisjetunge tidsskriftet Pharmaceutics.

– Dette skjer ikke ofte, sier veileder Håvard Haugen på Avdeling for Biomaterialer. Og det før masteroppgaven deres er levert. Det er imponerende!

Retningslinjer for forebyggelse og behandling av sykdommer ved tannimplantater

Anders Verket og Odd Carsten Koldsland
Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

Anders Verket og Odd Carsten Koldsland deltar i et prestisjefylt samarbeid om nye retningslinjer for tannimplantater på europeisk nivå. Målet er å utarbeide europeiske retningslinjer for vedlikehold og behandling av sykdommer ved orale implantater.

Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

Tannklinikker og strålevern

Kristine Wikan og Karin Eklund fra DSA gikk gjennom kravene direktoratet har til tannklinikker i Norge. Direktoratet fører tilsyn med at norske tannklinikker overholder strålevernregelverket.

Pris for beste kasusartikkel i Tidende

Prisvinnere for beste kasusartikkel i Tidende Anne Skaare, Bente Brokstad Herlofson og Tine Søland
Foto: Privat

Prisvinnerne Tine Søland, Bente Brokstad Herlofson og Anne Skaare fikk utmerkelse for beste kasusartikkel i Tidende for bidraget Orofacial granulomatose og Crohns sykdom – et klinisk kasus og en litteraturgjennomgang.

Julefest for ansatte 15. desember

Bildet kan inneholde: juletre, julepynt, feriepynt, anlegg, lerk.
Foto: Privat

Vi inviterer ansatte til koselig julefest 15. desember kl 15.00 i Geitmyrsveien 69/71. Vi byr på fantastisk julekonsert med Unikor etterfulgt av enkel servering med drikke. Vi deler også ut fakultetets HMS- og undervisningspriser!

Det blir topp julestemning sammen med hyggelige kollegaer! Meld deg på før fristen 5. desember.

Foreslå kandidater til HMS-prisen 2022!

HMS-prisen deles ut til en ansatt som har gjort en markant innsats for arbeidsmiljøet ved fakultetet. Prisen går til en ansatt som bidrar utover det en kan forvente, til ett eller flere av følgende:

• til å forbedre arbeidsmiljøet for ansatte og studenter
  • til å øke forståelsen av og kunnskapen om arbeidet med helse, miljø og sikkerhet eller har bidratt til et systematisk, veldokumentert og målbevisst HMS arbeid.
  • til å skape et bedre felleskap og et inkluderende arbeidsliv.

Nominasjoner, med begrunnelse, sendes til postmottak@odont.uio.no, innen tirsdag 6. desember.

Velkommen som ny ansatt på OD!

Helseinnovatørskolens kurs 1 våren 2023

Kurset i Helseinnovasjon og entreprenørskap er åpnet for søknader.

Hvordan kommersialisere forskning og ideer? Hvordan kan innovasjon komme til nytte i kliniske sammenhenger? Søk om opptak på vårens kurs i helseinnovasjon og entreprenørskap. Helseinnovatørskolen dekker alle kostnader. Kurset er beregnet på PhD-studenter og postdoktorer samt unge førsteamanuenser, universitetslektorer, klinikere og forskere.

Kurs på UiO

Referater og protokoller

Følg oss i sosiale medier

Publisert 2. des. 2022 14:17 - Sist endret 9. mars 2023 03:02