BOTT-samarbeidet innebærer store endringer for økonomiseksjonen

- For økonomiseksjonen blir det store endringer - spesielt for regnskapsteamet, men også etter hvert for prosjektcontrollerteamet, sier Geir Sigvat Toft, som er seksjonssjef for økonomi ved SV-fakultetet. Han ber folk om å være litt ekstra tålmodige med økonomiseksjonen fram til 1. mai, da det nye regnskapssystemet skal være på plass.

Bildet kan inneholde: panne, kinn, smil, erme, halsbånd.

- Fint om alle som mottar tjenester fra økonomiseksjonen viser litt ekstra tålmodighet under BOTT-omstillingen, sier Geir Sigvat Toft. (Foto:UiO)

Økonomisjefen og hans medarbeidere er under full omstilling for å tilpasse fakultetets rutiner og prosesser til det nye systemet for økonomi og lønn, under det såkalte BOTT- samarbeidet (lenke). BOTT er et samarbeid mellom universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim om felles løsninger for hele universitets- og høyskolesektoren; herunder økonomi og lønn.

Disse fire institusjonene, som har gitt navn til samarbeidet, er først ute før resten av sektoren skal ta i bruk tjenesten – Bergen startet med systemet fra årsskiftet i år. Standardiserte arbeidsprosesser, nye digitale lønns- og økonomitjenester og mer brukervennlige og selvbetjente løsninger er noen stikkord for BOTT-samarbeidet.

Fem kurs i snitt

-  Av de totalt 231 kursene, som tilbys av BOTT, skal økonomiseksjonens medarbeidere kurses i svært mye nytt - spesielt for regnskapsteamet, hvor åtte personer skal ha 42 kurs totalt, det vil si over fem kurs i snitt per medarbeider.

Dette medfører at store deler av mars og også april vil gå med til kursing, hvor enkelte har inntil åtte kurs de skal delta på, forteller Geir Sigvat Toft.

- Prosjektcontrollerteamet skal foreløpig kun ha et kurs i prosjektøkonomi, men det vil bli flere kurs også her når Pre Award modulen (spesialmodul i Unit4 ERP for prosjektbehandling) blir satt i drift tidligst i 4. kvartal 2021. Ut over dette er de resterende 175 kursene fordelt på 111 medarbeidere ved SV, med ca. 1,5 kurs i snitt, forteller økonomisjefen, som ønsker alle lykke til med prosjektet som settes i drift fra 1. mai.

Krever litt ekstra

- Jeg ønsker også å henstille til alle som mottar tjenester fra økonomiseksjonen ved SV om å være ute i ekstra god tid med oppgaver fremover, samt vise litt ekstra tålmodighet. Erfaringsmessig vil utfordringer med systemskifter medføre en reduksjon i effektiviteten før man kan starte å høste effektiviseringsgevinster, sier Geir Sigvat Toft.

Av Geir Sigvat Toft og Gro Lien Garbo
Publisert 8. apr. 2021 13:19 - Sist endret 3. feb. 2022 11:59