NFR-støtte til stort forskernettverk som ser på organisasjonsformer

- Jeg er  glad for at vi har klart å samle et så mangfoldig nettverk av norske institusjoner for høyere utdanning som alle underviser og forsker på problemstillinger knyttet til ulike typer organisasjoner samt organisasjonsreformer,  sier Jens Jungblut, førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap, som setter pris på tilslag om NFR-midler til prosjektet.

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, hår, briller.

Viktig med støtte: - Den administrative støtten både fra instituttet og fakultetet var veldig god og hjalp meg å konsentrere meg om den materielle beskrivelsen i stedet for de administrative detaljene i NFR-søknaden, sier Jens Jungblut. (Foto: UiO)

- Hva betyr tilslaget for deg ?

- Jeg er veldig glad for at vi har blitt tildelt NFR-midler, siden de setter oss i stand til å fortsette og utvide et samarbeid som startet i 1988, og som mange akademikere i Norge allerede har hatt glede av. Jeg er spesielt glad for at vi har klart å samle et så mangfoldig nettverk av norske institusjoner for høyere utdanning som alle underviser og forsker på problemstillinger knyttet til ulike typer organisasjoner samt organisasjonsreformer, men fra svært ulike faglige utgangspunkt.

- Det norske nettverket som mottok støtten, er en del av det overordnede SCANCOR-nettverket som samler organisasjonsforskere fra de fire nordiske landene samt Stanford og Harvard.  Det norske nettverket består av ni universiteter.

- Kort hva  handler prosjektet om?

- INTPART er en programlinje som støtter internasjonale nettverk. Finansieringen gjelder for 5 år, og det gir oss mulighet til å sende gjesteforskere til Stanford og Harvard, organisere en årlig sommerskole i Norge for master- og ph.d.-studenter med fokus på organisasjonsforskning, samt arrangere årlige forskningsworkshops for å presentere og diskutere artikler/pågående forskningsprosjekter. I tillegg kan vi være vertskap for den årlige ph.d.-workshopen som SCANCOR selv organiserer to ganger i Norge i løpet av de fem årene som prosjektet varer.

- Denne workshopen samler ph.d.-er fra hele Europa og gir dem innspill fra ledende forskere fra våre amerikanske partnerinstitusjoner. Endelig har vi midler til å utvikle en modellæreplan for å undervise i den siste utviklingen innen organisasjonsforskning med innspill fra våre partnere på Stanford og Harvard.

- Hvordan – og hvor lenge- har du jobbet med søknaden?

- Jeg overtok som norsk styremedlem i SCANCOR i desember 2019 etter Åse Gornitzka. På det tidspunktet hadde hun allerede søkt om INTPART-finansiering under utlysningen i 2019, men søknaden nådde dessverre ikke opp. Da vi ble informert om dette begynte jeg å jobbe med revisjonen av søknaden høsten 2020, og med støtte fra Åse Gornitzka samt administrativ hjelp fra Ilze Gehe ved Institutt for statsvitenskap og Johannes Elgvin ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, klarte vi å sende inn søknaden i midten av november 2020.

-Har du et råd til andre som skal lykkes med søknader?

- Etter at vi fikk avslag, hadde vi nyttige diskusjoner med de ansvarlige i NFR som kunne gi oss viktige tilbakemeldinger på årsakene til at søknaden vår ikke nådde opp. Dette hjalp oss definitivt i arbeidet med å revidere søknaden. I tillegg kan jeg si at den administrative støtten både fra instituttet og fakultetet var veldig god og hjalp meg å konsentrere meg om den materielle beskrivelsen i stedet for de administrative detaljene i søknaden.

Publisert 11. mai 2021 12:41 - Sist endret 11. mai 2021 12:41