123 millioner kroner fra Forskningsrådet til forskere på SV-fakultetet

Ti forskere fra SV-fakultetet fikk på tampen av fjoråret til sammen 123 millioner kroner fra Forskningsrådet. De skal forske på  alt fra skattesystemet til livskvalitet og europeisk integrasjon. Professor ved Psykologisk institutt, Espen Røysamb, var ekstra heldig og fikk «dobbelt opp» med tilslag på to ulike NFR-prosjekter på til sammen 24 millioner kroner.

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, kinn.

Gratulerer med dobbelt opp til Espen Røysamb: (Foto:UiO)

Se oversikt over tildelingene under, der forskere fra SV-fakultetet er prosjektledere. (Har ikke med prosjekter, der SV-forskere  er partnere i denne oversikten)

Psykologisk institutt

Espen Røysamb: Samarbeidsprosjekt for å møte utfordringer I samfunn og næringsliv: "Motherhood and Quality of Life: The causal processes of caregiving burden, illness coping, work-life, genetics and social relations". Sum: 12  932 000 kroner

Espen Røysamb: Forskerprosjekt for fornyelse:  "Homo sociabilis and genomics of the good life. Rethinking wellbeing and social relations – the role of genetic and environmental processes”. Sum: 11 208 000 kroner.

Alejandro Blenkmann: Forskeprosjekt for fornyelse: “Neurophysiological Mechanisms of Human Auditory Predictions: From population- to single neuron recordings”. Sum: 12 000 000 kroner.

Egil Nygaard:  Forskerprosjekt for fornyelse: “Effects of the interdisciplinary subject “Health and life skills”, a naturalistic experiment using registry data”. Sum:  11 999 000 kroner.

Krister Fjermestad: innovasjonsprosjekt i offentlig sektor: "Forebygging av mentale vansker blant søsken til barn med kronisk sykdom i kommuner og spesialisthelsetjenesten med innovasjonen SIBS". Sum: 7 000 000 kroner.

Økonomisk institutt

Paolo G. Piacquadio: Forskerprosjekt for fornyelse:«Make Taxation Fair”. Sum: 11 840 000 kroner.

Christian Traeger: Forskerprosjekt for fornyelse: «Novel Insights and Mechanisms for the International Cooperation on Climate Change and the Avoidance of Global Risks (NIMICAR) 315878”. Sum: 12 000 000 kroner.

Kjetil Storesletten: Forskerprosjekt for fornyelse: «Inequality, debt, and crisis management». Sum: 12 000 000 kroner.

Institutt for statsvitenskap

Tore Wig. Forskerprosjekt for fornyelse: "Moral Beliefs about Violent Political Conflict”. Sum: 12 000 000 kroner.

Sirianne Dahlum: Forskerprosjekt for unge talenter: "When will citizens defend democracy?" Sum: 8 000 000 kroner (OBS: Sirianne Dahlum søkte da hun var ansatt I PRIO, men tar med midlene til UiO).

ARENA:

Erik Oddvar Eriksen: Forskerprosjekt for fornyelse:  “European Integration and National Law: A theory of administrative behavior in complex institutional settings.» Sum: 11 978 000 kroner.

Publisert 28. jan. 2021 19:38 - Sist endret 9. mai 2023 00:16