Nytt visuelt uttrykk på uio.no

9. mars skal uio.no endelig få nytt design.

- Det nye designet vil rulles ut fakultet for fakultet og vi nettredaktører får fortløpende beskjed når våre nettsted er konvertert, sier nettredaktør på SV, Therese Næss Marthinsen.

Bildet kan inneholde: dingser, gest, kamera tilbehør, kameraer og optikk, skrift.

- At tekst kan legges direkte over bildet, er et av mange nye designelement som blir lansert på uio.no 9.mars 2021. Illustrasjon: designskisse UiO

- Vi krysser fingrene for at overgangen til nytt design skal skje så sømløst som mulig, men vi står parat til å fikse opp i "bugs" og andre justeringer som måtte trengs den 9. mars og de påfølgende dagene, sier Therese Næss Marthinsen.

Dersom man opplever utfordringer med nettsider knyttet til egne prosjekter eller liknende skal man ta kontakt med sin lokale nettredaktør på instituttet.

- Om dere ikke har en egen nettredaktør, er det jeg som er neste kontaktledd. Ikke nøl med å ta kontakt, understreker hun.

- En utfordring som vi er forberedt på at kan komme, er endring i bildestørrelser. De fleste bildene vil bli større og det kan resultere i at enkelte bilder kan bli kornete og uklare. Om dette skjer, bør bildene byttes ut med ett i et mer høyoppløselig format.

SVs nettredaktør sier at gevinsten er et mer brukervennlig og digitalt tilpasset nettsted som oppfyller kravene til universell utforming. Og ikke minst, et langt "freshere" og mer moderne uttrykk!

Les også forrige sak om temaet: New look på UiOs nettsider

Av Therese Næss Marthinsen og Gro Lien Garbo
Publisert 4. mars 2021 17:43 - Sist endret 5. mars 2021 10:33