Nye veiledningstjenester for SV-forskere

Nå piloteres det en ny veiledningstjeneste i forskningsdata og forskningsdataplaner. Forskere ved SV er de første som får muligheten for å prøve det ut.

Bildet kan inneholde: person, panne, hake, frisyre, øyenbryn.

Kan bistå: Førstebibliotekar Matthew Good kan bistå med veiledning. (Foto: UiO)

En datahåndteringsplan er et dokument som beskriver hvordan forskningsdataene skal håndteres i et forskningsprosjekt fra start til slutt. Som ansatt på UiO skal du lage en datahåndteringsplan for dine forskningsdata. Finansiører som Forskningsrådet og EU krever at det leveres en datahåndteringsplan 6 mnd etter mottatt støtte.

Nå kan du få hjelp til å sette opp en datahåndteringsplan for ditt forskingsprosjekt. Tjenesten tilbys av UiOs Digital Scholarship Centre, som er tilknyttet Universitetsbiblioteket.

Aktuelle temaer kan være:

• datahåndteringsplaner
  • klassifisering og lagring
  • organisering, dokumentasjon, og metadata
  • juridisk spørsmål (i.e. personvern, opphavsrett, lisenser)
  • arkivering og deling

Hvis vi ikke vet svaret selv, vet kan  du få bistand og hjelo til å koble deg med de  rette personene.

Meld deg på

Veiledningstid bestilles via bestillingsplattformen SimplyBook.Me

Før du sender inn endelig bestillingen husk å fylle inn en kort informasjon om hva du ønsker hjelp til på venstre siden.

Det er også mulig å ta kontakte oss med spørsmål via research-data@uio.no

Hva er Digital Scholarship Centre – DSC?

Veiledningen er en del av UiOs DSC som er et synlig og åpent sted hvor forskere kan lære om og teste ut nye digitale metoder og verktøy for bruk i forskning. Vi er i en tidlig fase av utvikling, men skal tilby veiledning, undervisning, arrangementer og seminarer som alle forskere på UiO kan benytte seg av. Vi samarbeider med andre aktører på UiO og skal hjelpe forskere navigere de komplekse digitale økosystemene på universitetet.

Les mer om Digital Scholarship Centre

Av Matthew Good