«New look» på UiOs nettsider

Nettsidene til UiO er i ferd med å få et nytt og mer tidsmessig uttrykk.  De blir bedre tilpasset mobil og nettbrett -  og er mer fleksible. Foto vil i tillegg ha høyere kvalitet og prioritering.

Bildet kan inneholde: ledd, smil, vindu, bord, skrivebord.

Fordeler:- Designet er mer fleksibelt, mer moderne og det oppfyller dagens krav til universell utforming, sier nettredaktør Therese Næss Marthinsen.(Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

- Nettredaktør ved SV-fakultetet, Therese Næss Marthinsen:  Hvorfor får vi nytt design på nettsidene ved UiO?

- Det det har blitt ytret sterkt ønske om et mer fleksibelt design, spesielt fra enhetene og sentrene. Dagens design fungerer dårlig på mobil og nettbrett og det er behov for design som oppfyller dagens krav om universell utforming. Det nye designet er også et svar på ønsket om et mer moderne og oppdatert uttrykk.

- Hva er fordelene med det nye designet - og hva konkret er endringen fra "det gamle»?

- Fordelene er at designet er mer fleksibelt, mer moderne og at det oppfyller dagens krav til universell utforming. Nettsidene vil også fungere godt på mobile flater.

Man vil blant annet få ny logo og toppmeny, nye fonter og fargepalett.

I tillegg blir det nytt design på elementer som lenkebokser og "trekkspill". Høyremenyen fjernes. Tre maler får større designendringer: artikkelmalen, forsidemalenl og studiemalene. Andre maler -  som forskninggruppe-/prosjektmal, personpresentasjoner og organisasjonsmal - får nytt design, men selve malen endres ikke.

- Hva vil omleggingen bety for den enkelte ansatte?

- Endringene vil kun påvirke designet. Ingen nettsider vil få nye plasseringer og ingen lenker vil bli brutt. Det nye designet får ingen konsekvenser for den ansatte utover at sidene vil oppleves mer brukervennlige og fleksible.

- Hvem kan man få hjelp av, om man står fast/ ikke forstår hvordan det nye designet fungerer?

- Bare ta kontakt med meg, sier nettredaktør på SV-fakultetet: Therese Næss Marthinsen.

Publisert 28. jan. 2021 17:44 - Sist endret 9. mai 2023 00:19