Styrker kompetanse om eksternfinansiering på hele UiO

- Over 200 personer ved UiO jobber på en eller annen måte med eksternfinansierte prosjekter fra Forskningsrådet og EU. Prosjekt Fellesløsninger søker å samle denne kompetansen, utvikle den videre og dele den med hele organisasjonen, sier Johannes Elgvin, som leder arbeidet.

Bildet kan inneholde: person, panne, hår, kinn, smil.

Felles innsats og støtte: Samarbeid på tvers om aktiviteter og økt kompetansen til hele støtteapparatet ved UiO er stikkord for Prosjekt Fellesløsninger, som ledes av Johannes Elgvin.(Foto:UiO)

Johannes Elgvin er seksjonsleder for Seksjon for forskning og kommunikasjon på SV og har ledet Prosjekt fellesløsninger ved UiO siden det ble opprettet i september 2019.  Prosjektet går på tvers av fakulteter og skal bedre samarbeidet om   forskerstøtte - ikke minst for å få midler fra NFR, ERC og Marie Curie.

- Helt konkret. Hva er målet med Prosjekt fellesløsninger innen forskerstøtte?

- Formålet med prosjektet er å samarbeide på tvers om aktiviteter og å øke kompetansen til hele støtteapparatet ved UiO, for på den måten å kunne gi forskere enda bedre støtte.

- Det er mye entusiasme knyttet til prosjektet og det samarbeides og deles på tvers som aldri før.

- Det er skikkelig hyggelig for oss prosjektledere å få så mange positive tilbakemeldinger fra ulike deler av støtteapparatet som vi får.

- Hva er det viktigste som har kommet ut av samarbeidet så langt?

- Det viktigste er faktisk samarbeidet i seg selv. Prosjektet har etablert fire ekspertgrupper sammensatt av forskningsrådgivere på tvers av UiO. Ekspertgruppene samler, bearbeider og deler erfaringer, rutiner og verktøy knyttet til hele den eksternfinansierte virksomheten ved UiO. Sjekklister, verktøy og forslag til rutiner ligger på prosjektets nettside. I tillegg har vi opprettet samarbeidskonstellasjoner - grupper av fakulteter - som nå samarbeider tettere enn før. Prosjektet har nylig også lansert en Teams-gruppe for hele forskerstøtteapparatet ved UiO. Teams-gruppen er en plass for erfaringsutveksling og samarbeid på tvers.

- Vi ønsker å skape et rom for alle som jobber med eksternfinansierte prosjekter enten de er forskningsrådgivere eller prosjektøkonomer.

- Det er 230 personer med i Teams-gruppen. Teams gruppen i seg selv er kanskje en vel så viktig leveranse som verktøyene prosjektet utvikler.

- Hva er de største fordelene med å dele erfaringer på tvers?

- Det er over 200 personer ved UiO som på en eller annen måte jobber med eksternfinansierte prosjekter fra Forskningsrådet og EU. De siste 10 årene har det blitt utviklet og bygget utrolig mye kompetanse innen dette feltet ved UiO. Prosjektet søker å samle denne kompetansen, utvikle den videre og dele den med hele organisasjonen. Vi har skapt et rom for alle som jobber med eksternfinansierte prosjekter enten de er forskningsrådgivere eller prosjektøkonomer.

- Ved å samarbeide på tvers kan vi dele erfaringer og informasjon med hverandre og be om råd eller tips knyttet til for eksempel en utfordring vi står i.

- Er du ny forskningsrådgiver og skal gjøre noe for første gang, får du nå enkelt tilgang til den kompetansen som er bygget opp ved UiO. På den måten blir man ikke så alene hvis man skal opprette et prosjekt for første gang eller gå i gang med en rapportering på et prosjekt for første gang.

- Vi håper og tror at selve samarbeidet vi har etablert blir et nyttig verktøy i seg selv. Men det fordrer at folk faktisk deler med hverandre. Man kan dele gode løsninger, nyttige rutiner eller relevante erfaringer man har gjort seg, eller man kan dele nyttig informasjon fra kommunikasjon den enkelte har hatt direkte med en finansiør og som ikke er så lett tilgjengelig for andre. Eller man kan stille spørsmål på noe man lurer på knyttet til en bestemt utfordring man står i som kanskje noen andre har erfaring med. Vi håper at de som lurer på noe våger å spørre slik at de som skulle ha akkurat den erfaringen har mulighet til å dele den direkte.

- Hvis du skal nevne et eksempel, der det har kommet opp nye innspill og tanker. Hva vil du trekke fram?

- Det er utarbeidet flere konkrete leveranser som et resultat av prosjektet, men hvis jeg skal trekke fram ett innspill så må det være forslaget om å opprette et stort Teams-rom for hele støtteapparatet. Jeg husker ikke hvem som foreslo det, men prosjektet tok tak i forslaget og opprettet et slikt rom som fikk koblet hele støtteapparatet på prosjektet.

- Hva var de viktigste innspillene/ tilbakemeldingene em større oppsummeringsrunde dere hadde tidligere i år?

- De viktigste tilbakemeldingene var at vi burde fokusere enda mere på drift og på å få involvert forskningsrådgivere som jobber på institutt- og senternivå. Begge deler forsøker vi å gjøre.

Av Johannes Elgvin (og Gro Lien Garbo)
Publisert 11. mai 2021 10:28 - Sist endret 11. mai 2021 10:28