Nedskalert 10-årsjubileum for sentralbanksjefens tale til studentene

Sentralbanksjef Øystein Olsen holdt tirsdag 2. mars -  tradisjonen tro - årstalen sin for studentene i Aud. 1 i Eilert Sundts hus. Kun to studenter fikk være fysisk til stede, mens over 220 fulgte med digitalt – og kunne stille spørsmål via chat.

Bildet kan inneholde: møbler, bord, stol, oransje, gardin.

Spørsmål fra studentene: Det var gemyttelig stemning under "grillingen" av sentralbanksjef Øystein Olsen etter årstalen. Olsen fra venstre, så økonomi-studentene Håkon Tomter og Thea Julie Bolstad og økonomiprofessor Halvor Mehlum.

- Det er en glede å være her selv om benkeradene i år er tomme. Årstalen er noe av det jeg jobber aller mest med i gjennom året og da er det alltid interessant å få framføre den på nytt – og å få spørsmål og utfordringer fra studentene, sa han.

Pandemien og de økonomiske virkningene av den var bakteppe for sentralbanksjefens tale. Pandemien har ført til et av de «dyreste årene i Norge», som han uttrykte det.  Øystein Olsen frykter at pandemien kan gi en ny periode med utestengning fra arbeidslivet for arbeidstakere, som har vært langtidsledige – og som ikke har utdanning.

På pluss-siden trakk han blant annet fram den digitale revolusjonen pandemien har tvunget fram.

- Vi har lært viktigheten av å samarbeide på tvers av kulturer og landegrenser. Jeg håper det er noe av det vi vil ta med oss videre, sa sentralbanksjefen.

Han pekte på at krisen i Norge har vist betydningen av tillit både til institusjonene og politikerne.

Bildet kan inneholde: dressbukse, bein, menneskelig, dress skjorte, erme.
Hilsing på pandemivis: Både sentralbansjef Øystein Olsen og rektor Svein Stølen har den nye måten å hilse på inne.

Måtte igjennom en halv time med spørsmål

Rektor Svein Stølen ønsket velkommen og lyttet interessert til Øystein Olsens tale.  Professor ved Økonomisk institutt Halvor Mehlum var ordstyrer og hadde fått med seg to studenter fra instituttet: Håkon Tomter, som holder på med en master og Thea Julie Bolstad, som holder på med en bachelor.

Bildet kan inneholde: briller, slips, organ, frakk, smil.
Årets gave til Sentralbanksjefen var Thomas Hylland Eriksens siste bok, med en personlig hilsen fra forfatteren.

På vegne av seg selv og de som fulgte med på strømmingen stilte de to spørsmål om alt fra rentefastsettelse til boligmarkedet, Perspektivmeldingen og bruk av skatteparadiser.

Øystein Olsens beskjed til studentene før han forlot campus var ellers  nettopp å fortsette å studere.

- Utdanning vil ikke bli mindre viktig framover.  Det går mot bedre tider. Jeg ber dere være optimistiske.

Omstilling blir viktigere enn tidligere, i tillegg til utdanning. Så stå i utdanningsløpet og vær engasjerte. Med en god utdanning er det enda bedre muligheter i framtiden.

OBS: Neste år vil det gjøres stas på Sentralbanksjefen – og tiårsmarkeringen vil bli tatt igjen med litt ekstra feiring..

Av Tekst og foto: Gro Lien Garbo
Publisert 4. mars 2021 17:00 - Sist endret 5. mars 2021 11:00