Flyttegeneral Kari Henriksen har laget en detaljert plan for hvordan alle som skal i midlertidige lokaler skal pakke og rydde. En bærekraftig plan for bruk og gjenbruk av møbler er også lagt. IT tar seg av pakking av IT-utstyr og telefoner. Oppgaven for alle oss andre blir å tømme hyller, skap og skuffer - og putte det som skal lagres i kasser merket for det. Fire kasser kan tas med til midlertidige lokaler – og private eiendeler tas med hjem. Det er satt opp søppelcontainere til alt som skal kastes i alle etasjer.
![Bildet kan inneholde: bygning, tre, bord, interiørdesign, skrivebord.](/for-ansatte/enhetssider/sv/aktuelt/aktuelle-saker/bilder/flyttebilde-660jpg.jpg)
- Flyttegeneral Kari Henriksen: Når og hvordan skal folk pakke?
- Alle ansatte blir nå invitert puljevis til å pakke ned kontorene sine. For å ivareta smittevernet på best mulig måte, skal alle pakke ned og flytte til ulike tider. Vi skal bruke munnbind i fellesområder, og vi setter frem håndsprit. Alle får utdelt merkelapper og pakkeinstruks når de kommer for å pakke. Det som gjelder er at den enkelte følger med på informasjon og frister fra eget instituttet/senter. Om noen av spesielle grunner ikke kan pakke selv, meldes dette til nærmeste leder – og pakkehjelp ordnes.
Hjemmekontor i flytteperioden
Henriksen forteller at vi må regne med inntil tre uker på hjemmekontor i flytteperioden.
- Dette skyldes at alt IT-utstyr og møblement skal pakkes ned og merkes etter at ansatte har pakket ned kontorene sine. Deretter skal alt flyttes til flere ulike steder, og IT-utstyret skal til slutt rigges til og kobles opp i midlertidige lokaler. Av smittevernhensyn må vi beregne litt tid til alt dette arbeidet, forteller hun.
– Har du dårlig hjemmenett og ønsker å være på UiO for å ha digital undervisning, er dette likevel mulig. Det er både auditorier og møterom som kan bookes til dette formålet.
Bruk UiO programkiosk i stedet for Remote desktop
- Siden IT-utstyret skal pakkes ned, flyttes og rigges opp igjen, vil kontormaskinene bli uten strøm en periode. Dersom man er vant til å bruke Remote desktop som arbeidsløsning hjemmefra, er det derfor fint å allerede nå gå over til å bruke Programkiosk på UiO (lenke: https://www.uio.no/tjenester/it/maskin/programvare/programkiosk/). UiO programkiosk er en mer robust løsning enn Remote desktop, uavhengig av flyttingen, understreker Kari Henriksen. Hun viser til at vi får tilgang til hjemmeområdet og programvare i UiOs programkiosk.
- Har du problemer med programkiosken, kontakt it-hjelp(at)sv.uio.no, ber hun.
- Hva skjer med bord og stoler?
- Alle får som hovedregel med egen kontorstol til midlertidige lokaler. Annet kontormøblement skal fordeles på midlertidige kontorlokaler, gjenbrukslager eller kastes. Egne folk tar seg av dette, sier Kari Henriksen.