Stor pågang til unikt studietilbud på SV.

For første gang i Norge kunne kommende studenter søke på den nye studieretningen i samfunnsvitenskap på Honours-programmet. Studieretningen fikk hele 14,5 søkere per studieplass. SV-fakultetet tilbyr i første omgang 20 plasser på denne studieretningen.

Bildet kan inneholde: vindu, bygning, infrastruktur, arkitektur, reise.

Populært på SV: Mange studenter ønsker seg til SV-fakultetet, ikke minst til den nye studieretningen i samfunnsvitenskap på Honours-programmet- og til psykologi. (Foto:UiO)

Studieløpet er det eneste av sitt slag i Norge, og har inntil nå vært tilbudt med studieretninger i realfag og humaniora. Studentene som velger studieretning samfunnsvitenskap tar egne skreddersydde Honours-emner parallelt med en bachelor med fordypning i enten statsvitenskap, sosialantropologi, psykologi eller sosiBildet kan inneholde: topp, panne, hår, smil, hode.ologi.

Lars Tjelta Westlye er koordinator for samfunnsfagene i Honours-programmet. Han mener samfunnsfagene er en perfekt match med Honours-programmet – fordi det gir akkurat den tverrfaglige kompetansen samfunnet trenger.

– Samfunnet er avhengig av teknologisk utvikling. Denne utviklingen kan ikke bare ledes av teknologer.

Vi trenger noen som kan se det store bildet, som forstår teknologien, og samtidig skjønner seg på mennesker, demokrati- og samfunnsprosesser, sier Lars Tjelta Westlye.

Søkertall til Universitetet i Oslo

Årets søkertall til Universitetet i Oslo er lavere enn toppåret 2020, men likevel høyere sammenlignet med årene før korona. Søkertallene i 2020 var eksepsjonelt gode. Da var det en stor økning i søkertall nasjonalt, og en enda større økning ved UiO. I 2021 er det totalt 19 483 søkere som har UiO som sitt førstevalg.

Hovedtall for Universitetet i Oslo:

• 19 483 søkere har UiO som sitt førstevalg
  • 7,3 prosent økning sammenlignet med 2019, men en nedgang på 7,5 prosent sammenlignet med 2020.
  • 3 søkere per studieplass

Nasjonalt er samfunnsfag det mest foretrukne studieområdet etter helsefag målt i antall søkere.

De mest populære studieprogrammene

Mest populært blant førsteprioritetssøkerne til fakultetet er følgende studieprogrammer:

• Profesjonsstudiet i Psykologi
  • Bachelor i Psykologi
  • Bachelor i Internasjonale studier
  • Bachelor i Statsvitenskap
  • Honoursprogrammet, Samfunnsvitenskap
  • Bachelor i Samfunnsøkonomi

Les også: Enorm intersse for unikt studietilbud

Av Barbro Kolbjørnsrud
Publisert 23. apr. 2021 14:11 - Sist endret 23. apr. 2021 17:45