Eilert Sundt-forelesning om stormaktspolitikk i Russlands «nære utland»

Hva slags holdninger har folk flest i Russlands nærområder til stormaktspolitikk? Orienterer de seg mot Russland eller Vesten – og hvordan oppfatter de samtidspolitikk og historie? Dette er tema for årets Eilert Sundt-forelesning 10. november kl. 14.15 med Kristin M. Bakke, etterfulgt av en paneldebatt ledet av Målfrid Braut-Hegghammer.

Kvinne med mørkt hår og briller

Årets Eilert Sundt-foreleser er Kristin M. Bakke. (Foto: PRIO)

Kristin M. Bakke er professor i statsvitenskap og internasjonale politikk ved University College London (UCL) og Fredsforskningsinstituttet Oslo (PRIO). Forskningen hennes setter søkelys på krig, konflikter og deres konsekvenser.  Bakgrunnen for Eilert Sundt- forelesningen hun vil holde er følgende:

Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022 og den påfølgende krigen har satt søkelys på den russiske regjeringens geopolitiske ambisjoner (samt den brutale måten disse ambisjonene forfølges). Men, Russlands forsøk på å kontrollere områder de ser som sitt "nære utlandet" gjennom enten bruk av rå makt, som i Georgia i 2008, eller "soft power" mekanismer er ikke nytt.

Siden midten av 2000-tallet har den russiske regjeringen forsøkt å styrke sin makt ikke bare innenlands, men også i de tidligere Sovjetlandende ved å promotere Russkiy Mir, en "russisk verden" med felles kultur og fortid.

Politiske eliter i flere av de tidligere sovjetstatene ser denne typen innflytelse som en trussel mot uavhengigheten de kjempet hardt for og har forsøkt å distansere seg både fra Russland og de russiske myndighetens versjon av fortiden – noe som nok har blitt enda viktigere siden Putin brukte andre verdenskrig for å rettferdiggjøre invasjonen av Ukraina i 2022.

Men hva tenker vanlige folk? Kvinnene og mennene i gata i tidligere sovjetlandene har i årevis vært i midten av en informasjonskonkurranse som handler både om deres geopolitiske tilhørighet og minner om sin egen fortid. I dette foredraget vil professor Kristin M. Bakke (UCL og PRIO), basert på spørreundersøkelser fra flere av nabostatene til Russland, inkludert Ukraina, sette søkelys på holdninger til stormaktspolitikk blant vanlige mennesker – deres orientering mot Russland eller Vesten – og oppfatninger de har av både samtidspolitikk og historie.

Paneldebatt

Forelesningen vil etterfølges av en paneldebatt ledet av Målfrid Braut- Hegghammer, professor ved Institutt for statsvitenskap med Tore Wik, professor samme sted, Geir Flikke, professor ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, Det humanistiske fakultet og Tor Bukkvoll, sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt – og selvsagt ed Kristin M. Bakke selv.

Både Eilert Sundt-forelesningen og paneldebatten vil foregå på engelsk.

Publisert 26. okt. 2022 16:03 - Sist endret 26. okt. 2022 23:07