Gode lyttertall for UiOs podkast Universitetsplassen

35 000 lyttere har fått med seg podkast-portrettet «Tett på Kalle Moene». Portrettet med Thomas Hylland-Eriksen er også høyt oppe på listen.  Men også Jan Grues samtale med likestillingsombudet om funksjonshemming har nådd over 20 000 lyttere, som er et gjengs lyttertall for de episodene som er målt.

Mann og kvinne som  ler

Ikke kjedelig: - Du har ingen rett til å kjede andre, sier økonomiprofessor Kalle Moene i den podkastepisoden  på Universitetsplassen (UiOs podkast) som hittil har høyest lyttertall. Her med programleder Gro Lien Garbo. (Foto: Sunniva Monclair Bøe/UiO)

Podkasten Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere med gjester for å snakke om viktige temaer sammen med folk fra norsk samfunnsliv. Her får du oppdatert innsikt og siste forskningsnytt om alt fra digitale læringsverktøy, via partikkelfysikk til diktaturenes framvekst og økonomisk ulikhet.

120 episoder å lytte til

Nylig ble lyttertallene kjent, og de er gode. Rundt 120 ulike episoder er publisert under paraplyen Universitetsplassen, siden oppstarten for to år siden. De fleste fagmiljøer ved UiO er representert og det er produsert podkaster om alt fra søvn, helse, religion, språk, juss  til terror, covid og økonomi. En rekke fag og forskere fra SV-fakultetet er representert. Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig har også  sin egen podkast under Universitetsplassen-paraplyen kalt: Hylland og Wig, for tiden lages podkasten LIVE i Domus Bibliotheca, UiOs nye scene i sentrum.

Ellers er det kommunikasjonsrådgiver Gro Lien Garbo som er programleder for de fleste av SV-fakultetets bidrag, men forskere fra SV-fakultetet inviteres også inn på podkaster som lages av andre fakulteter eller UiO sentralt.

Mange navn fra SV-fakultetet

Så langt har det vært laget podkaster med forskere som: Cathrine Thorleifsson, Tore Wig, Espen Røysamb, Nora Sveaas, Tore Bjørgo, Tine Jensen, Marianne Elisabeth Lien, Kristin Asdal, Steinar Holden, Cathrine Holst, Jostein Askim, Willy Pedersen, Tian Sørhaug, Anders Ravik Jupskås, Jacob Aasland Ravndal, Karen Helene- Ulltveit Moe, Bernt Aardal, Elin Haugsgjerd Allern, Karine Nyborg, Ole Jacob Madsen, Sigrun Marie Moss, Elin Lerum-Boasson, Carl Henrik Knutsen, Jan Grue, Kalle Moene og Thomas Hylland Eriksen. De fleste podkastene har to gjester – og da gjerne en gjest utenfra fra samfunnslivet – i tillegg til forskeren. I tillegg har portrettene: «Tett på en forsker» kommet til. Her kommer lytterne tettere på forskerne og hva de brenner for, hva som motivere dem, hva de kommer fra - og hvorfor de ble forskere.

Lytt gjerne til noen av de 120 episodene i Universitetsplassen

Les også forsknigssakene basert på episodene i Universitetsplassen

Hart du innspill/ tips til gjester/temaer i podkasten Universitetsplassen, kontakt: g.l.garbo@sv.uio.no

Av Gro Lien Garbo