Den første dagen var viet forelesninger og mange temaer var adressert: Hva er medienes logikk, hvilke ulike formater og flater finnes, hva er forskjellen på ren forskningsformidling og å uttale seg mer generelt som ekspert, hva er oppsiden og nedsiden ved å stikke hodet fram og mye mer. Hvordan skrive en kronikk rettet mot et norsk publikum og et internasjonalt publikum, hvordan twitre og hvordan lage podkast var også temaer som var i fokus. Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen er faglig ansvarlig for kurset og han hadde invitert inn mange av de fremste formidlene fra både SV-fakultetet og andre fagmiljøer samt mediefolk for å dele av sin kunnskap.
Dag to var viet medietrening foran kameraet i små grupper. Og de stikkprøvene SV-nytt tok, tydet på at alle vokste på å drilles i å forenkle budskapet sitt og framstod tryggere og klarere i løpet av dagen. Eksamen gjenstår. Det er å skrive en kronikk rettet mot en bestemt kanal.