Intense medietreningsdager for ph.d.-kandidater

Det er lærerikt, men også utfordrende å skulle komprimere budskapet sitt til å bli begripelig for et større publikum. Det fikk vel 80 ph.d.-kandidater erfare gjennom både teori og praksis da de denne måneden deltok på SV-fakultetets to dagers obligatoriske medietreningskurs.

Fok i et klasserom foran et kamera

Til pers: Medietrener Ingrid Vevik Salte med Maizi Hua (ISS), Sophia Humps (PSI), Tanja Knaus (TIK) og Hasini Kiyanage (ISV) Oslo Nuclear Project. (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

Den første dagen var viet forelesninger og mange temaer var adressert: Hva er medienes logikk, hvilke ulike formater og flater finnes, hva er forskjellen på ren forskningsformidling og å uttale seg mer generelt som ekspert, hva er oppsiden og nedsiden ved å stikke hodet fram og mye mer. Hvordan skrive en kronikk rettet mot et norsk publikum og et internasjonalt publikum, hvordan twitre og hvordan lage podkast var også temaer som var i fokus.  Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen er faglig ansvarlig for kurset og han hadde invitert inn mange av de fremste formidlene fra både SV-fakultetet og andre fagmiljøer samt mediefolk for å dele av sin kunnskap.

Dag to var viet medietrening foran kameraet i små grupper. Og de stikkprøvene SV-nytt tok, tydet på at alle vokste på å drilles i å forenkle budskapet sitt og framstod tryggere og klarere i løpet av dagen. Eksamen gjenstår. Det er å skrive en kronikk rettet mot en bestemt kanal.

Bildet kan inneholde: bord, stol, bygning, skrivebord, teknologi.
Erfaringsdeling. F.v. Ole Jacob Madsen (PSI), Silje Endresen Reme (PSI), Omid V. Ebrahimi (PSI) og Hilde Reinertsen (TIK) (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO).

Av Gro Lien Garbo
Publisert 27. okt. 2022 18:00 - Sist endret 28. okt. 2022 13:14