Ny organisering av IT ved UiO

Etter flere års arbeid kom til sist beslutningen om at det blir en felles IT-organisasjon ved UiO fra 01.01.2023.

Bildet kan inneholde: rektangel, font, parallell, elektrisk blå, antall.

Ny organinsasjonsmodell.for UiOs IT-organisasjon.

Prosjektets målsetning for UiOs IT-organisasjon har vært:

Å bidra til at IT-virksomheten er rigget for kontinuerlig utvikling og forbedring hvor prosesser, ressurser og kompetanse støtter opp om UiOs strategi og mål på kort og lang sikt.

Å tilrettelegge for at IT-virksomheten er fleksibel, responsiv og kan bevege seg med den innovasjonshastigheten som kreves av våre studenter og ansatte (herunder digitalisering).

Å tilrettelegge for en standardisering, effektivisering og optimalisering av IT-løsninger og IT-tjenester som kan frigjøre økte IT-ressurser til forskning og utdanning. Herunder sikre tilstrekkelig størrelse, kompetanse, ressurser og mulighet for spesialisering i IT-faglige miljøer, redusere sårbarhet i små IT-miljøer samt legge til rette for godt informasjonssikkerhetsarbeid ved UiO.

En viktig faktor er at ny organisasjonsmodell fortsatt skal sikre nærhet til brukerne på fakulteter og enheter, både når det gjelder basis IT og fagnær IT, fysisk og digitalt.

Hva betyr det for SV?

UiOs IT-organisasjonsstruktur endres, blant annet  baserer en seg på geografisk tilknytning i stedet for en fakultær organisering som vi har hatt til nå. For SVs del betyr det at de som i dag er lokal IT og som har sine kontorer i Eilert Sundts hus blir del av seksjonen "Øvre Blindern", men de som har kontorer i Harald Schjelderups hus går inn i seksjonen "Gaustad og Geitmyrsveien".  De ansatte vil fortsatt ha kontorplasser som i dag og utføre de samme oppgavene som tidligere. Det som i første omgang endres er linjeledelsen. Samtidig legges det stor vekt på at det skal være et nært og godt samarbeid mellom seksjonene og mellom seksjonene og fakultetet.

I den nye organisasjonen vil det bli lagt stor vekt på brukernær IT-støtte til forskning og undervisning. For å få til dette uten at en øker bemanningen vil det på sikt bli nødvendig å satse på flere standardiserte løsninger og bruk av virtuelle tjenester.

I forbindelse med omorganiseringen etableres det en felles brukerstøtte/HelpDesk som første kontaktpunkt for alle IT/AV-henvendelser ved UiO. Ettersom SV lenge har benyttet den sentrale HelpDesken som sin førstelinje, vil det for fakultetets del ikke  medføre noen stor endring; den enkelte henvender seg til IT-support som tidligere.

I oppstartfasen vil den nye organisasjonen ha særlig oppmerksomhet på å bygge en felles organisasjonskultur med godt arbeidsmiljø, samt kompetansehevende tiltak for ansatte og ledere.

Av Mari Anne Ramstad
Publisert 25. nov. 2022 16:30 - Sist endret 30. nov. 2022 14:27