Ny rettighetsstrategi: Nå får forskerne større rettigheter

Tidligere har tidsskriftene hatt store rettigheter til vitenskapelige artikler de har publisert. Med den nye strategien flyttes rettighetene i stor grad tilbake til forskerne.

UiOs viserektor Åse Gornitzka og bibliotekdirektør Hanne Graver Møvik i Georg Sverdrups hus (foto: Andres Lien/ UiO)

– Innføring av en rettighetsstrategi er et skritt vi som institusjon kan ta på veien mot at våre forskere skal ha større kontroll over det de publiserer, sier prorektor Åse Gornitzka ved Universitetet i Oslo (UiO) til avisa Khrono.

Strategien UiO har sluttet seg til heter Rights Retention Strategy, og ved UiO blir den gjeldende fra 1. januar 2023. Den vil gi forskere rettigheter til å eie, bruke, kontrollere og arkivere egen forskning. En av virkningene er at det blir enklere å gjøre vitenskapelige artikler åpent tilgjengelige.

Brukervennlig

– Nå blir det lett å publisere med åpen tilgang også i tradisjonelle tidsskrifter, sier forskningsdekan Tore Nilssen ved SV-fakultetet.

– Det eneste vi trenger å gjøre, er å laste den versjonen av artikkelen som tidsskriftsredaktøren har akseptert, opp i Cristin.

Dette er de viktigste punktene i Rights Retention Strategy

• Sikre at UiOs forfattere beholder rettigheter til å dele og bruke sin aksepterte manuskriptversjon fritt.
  • UiO har en ikke-eksklusiv rett til å gjøre alle vitenskapelige artikler forfattet av studenter og ansatte tilknyttet institusjonen tilgjengelige med en CC BY 4.0-lisens i UiOs vitenarkiv.
  • Ansatte og studenter som ønsker å reservere seg fra dette har anledning til å søke om unntak i enkelttilfeller.
  • UiO ved rektor er juridisk ansvarlig for tolking av rettighetspolitikken og for å løse eventuelle tvister om dens tolkning og anvendelse.
  • Universitetsbiblioteket behandler opplastinger fra Cristin og tilgjengeliggjør i vitenarkivet, samt behandler søknader om unntak for enkeltartikler.

Kilde: uio.no

Av Lise Paulsrud Mjørlund