Nytt verneombud i fakultetsadministrasjonen

- Jeg ønsker at mine kolleger skal trives på jobb og sammen og  vil gjerne være med på å hjelpe til med  å løse utfordringer, sier Matthew Rix Whiting, som er nyvalgt verneombud for Fakultetsadministrasjonen.

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, kinn.

Fokus på psykisk helse: På lang sikt vil jeg ha fokus på psykisk helse og på å støtte kolleger som sliter, sier nyvalgt verneombud Matthew Rex Whiting. (Foto: UiO)

- Hvorfor ønsket du å være verneombud?

- Første og fremst er jeg opptatt av at mine kollegaer har det bra. Jeg har også en interesse for hvordan infrastruktur og miljøet tilpasses mennesker og hvordan mennesker tilpasser seg miljøet. Dessuten ønsker jeg at mine kolleger trives på jobb og trives sammen og vil gjerne være med på å hjelpe til med  å løse utfordringer. Anita (Sylvi Anita Varsi Øien) som har  sluttet som verneombud ved fakultetsadministrasjone har gjort en veldig bra jobb og jeg vil gjerne fortsette det gode arbeidet.

- Hva er de viktigste sakene for deg som verneombud på fakultetet nå og framover?

- På kort sikt er det viktig at den tiden vi er på Ullevål stadion, og delvis spredt over flere lokaler, er komfortabel og problemfri. Vi planlegger å flytte til Eilert Sundts i løpet av høsten.

- Jeg vil bidra til at flyttingen blir så stressfritt som mulig og at alle kommer seg til rette igjen på Blindern.

- På lang sikt vil jeg ha fokus på psykisk helse og på å støtte kolleger som sliter. Jeg liker også å  følge opp brannrutiner, noe som vi ikke alltid er flinke til, etter min mening.

- Hva kan ansatte kontakte deg om?

- Ansatte kan alltid ta kontakt med meg for å diskutere HMS-temaer og om HMS-rådgivning. Jeg har lang erfaring som verneombud og har samlet en del kunnskap, men det er viktig å påpeke at det er arbeidsgiver som har ansvar for helse, miljø og sikkerhet på jobb. Verneombudets rolle er å ivareta de ansattes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Jeg skal jobbe sammen med arbeidsgiver både på enkelte sakene, men også systematisk for å sørge for at arbeidsmiljøet er bra. Ansatte skal i første instans  ta opp aktuelle saker med sin nærmeste leder. Om saken ikke blir løst med det første kan de tar den videre til meg. Men jeg er alltid tilgjengelig  for å diskutere HMS- spørsmål.

Publisert 15. juni 2022 14:02 - Sist endret 15. juni 2022 14:02