Oslo Peace Days: Forsoning for framtiden

Hvilke utfordringer møter samer og kvener i dagens Norge?  Hvilke virkninger ser vi av norske myndigheters politikk og av fornorskningen? Og trenger vi tiltak for en fortsatt forsoning? Dekan på SV-fakultetet og medlem i Sannhets- og forsoningskommisjonen Anne Julie Semb med gjester inviterer til åpent møte under Oslo Peace Days 7. desember kl. 18.00.

En ny generasjon urbane samer? : Kong Harald og dronning Sonja hilser på barnehagebarn under åpningen av Prinsesse Ingrid Alexandras Skulpturpark i Slottsparken 2019.  (Foto: NTB/ Scanpix)

Møtet, som foregår på UiOs nye scene Domus Bibliotheca i sentrum, ser slik ut:

Sannhet og forsoning på norsk: Hvorfor trenger vi denne kommisjonen og hva skal den kartlegge? Anne Julie Semb, kommisjonsmedlem, professor ved Institutt for statsvitenskap og dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO.

Om flerspråklighet som ressurs. Ved Bente Ailin Svendsen, professor ved Senter for flerspråklighet (MultiLing - Senter for Fremragende Forskning), Det humanistiske fakultet, UiO.

Ung, urban og samisk: Ressurser og utfordringer i dagens Norge. Ved Aina Aslaksen, student, nestleder i Sametingets ungdomspolitiske utvalg (SUPU) og leder i SIOs studentforening: Saemien studeenth Oslovisnie (SSO)/ Samiske studenter i Oslo

Ung, urban og kven: Ressurser og utfordringer i dagens Norge. Ved Elisabeth Seppola Simonsen, student og representant for Kvääninuoret/kvensk ungdomsorganisasjon.

Det åpnes for spørsmål fra salen

Av Gro Lien Garbo
Publisert 29. nov. 2022 15:32 - Sist endret 30. nov. 2022 14:24