Forskere fra SV-fakultetet viktige stemmer i Partnerforum

Under Partnerforums store vårkonferanse: Demokrati, tillit og forvaltningen og Topplederkonferansen: Demokratieffekt og rolleforståelse, begge i juni, gjorde forskere fra SV-fakultetet seg sterkt gjeldende. Professor og statsviter Carl Henrik Knudsen og ekstremismeforsker og antropolog Cathrine Thorleifsson var med på begge arrangementer.

Fire mennesker som panel på en scene BI - To kvinner og to menn

Debatt: Ingrid Schulerud, spesialrepresentant for demokrati og rettsstat, Utenriksdepartementet, Nick Sitter, professor i rettsvitenskap og styring, Handelshøyskolen BI, Cathrine Thorleifsson, forsker ved C-REX, Senter for ekstremismeforskning, UiO og Eirik Løkke, rådgiver i Civita (moderator). (Mobilfoto: Gro Lien Garbo/ UiO)

At demokratiet  flere land er under press og tilliten til myndighetene tynnslitt flere steder var et av utgangspunktene for konferansen(e). "Hva truer demokratiet i Europa og i Norge, og hvilke virkemidler har vi for å stanse en negativ utvikling? Hvilken rolle spiller forvaltningen for demokratiet i Norge?", var blant spørsmålene som ble stilt.

"Hva kjennetegner demokratier under press?" , var et annet.

I tillegg til Carl Henrik Knudsen og Cathrine Thorleifsson fra SV, deltok også prorektor og professor i statsvitenskap  Åse Gornitzka og professor i statsvitenskap Tobias Bach.

Partnerforum er et samarbeid mellom Handelshøyskolen BI, Universitetet i Oslo og virksomheter i statlig forvaltning mellom 22 partnere som samarbeider om å lage faglige møteplasser med temaer som er aktuelle for statsforvaltningen.

Ler mer:  Partnerforum

Få meg deg det du gikk glipp av: De siste og tidligere arrangementer i opptak

Publisert 17. juni 2022 08:35 - Sist endret 17. juni 2022 08:35