Statsbudsjettet bit for bit

Mange møtte opp da postdoktorer ved Økonomisk institutt gikk gjennom Statsbudsjettet 2023 i et frokostmøte for et par uker siden.

Mange ville høre ØIs analyser av statsbudsjettet

Mange ville høre ØIs analyser av statsbudsjettet. Foto: Svein Harald Milde

Talerne plukket fra hverandre og analyserte statsbudsjettet i tre forskjellige temaer; Inflasjon og pengebruk av Martin Holm. Både Ragnhild Schreiner og Katinka Holtsmark drøftet grunnrenteskatt, mens Magne Mongstad, på besøk fra Universitetet i Chicago, holdt innlegg om Skatt og offentlig pengebruk relatert til statsbudsjettet.

Rimelige og gode råd

– Hvor mye penger den norske stat skal bruke, og hvordan vi skal prioritere mellom ulike formål er i bunn og grunn politiske vurderinger, men samfunnsøkonomiske analyser kan hjelpe politikerne, og velgerne, å ta velinformerte valg, sier Ragnhild Schreiner.

Hun tok initiativ til og arrangerte det populære morgenseminaret.

– For eksempel gir samfunnsøkonomi veiledning i hvordan vi skal utforme skattesystemet for i størst mulig grad å unngå negative vridninger og oppnå den omfordelingen samfunnet ønsker. Faget kan også hjelpe oss til å vurdere i hvilken grad finanspolitikk og/eller pengepolitikk bør brukes til å stabilisere økonomien når den blir utsatt for rystelser.

– Pengesterke bransjer og ulike særinteresser har sterke røster. Derfor er det viktig at vi som fagmiljø får frem våre vurderinger av det som ropes. Vi inviterte blant annet fremtidens beslutningstakere studentene, politikere og journalister til seminaret for å presentere faglige analyser av den politikken regjeringen foreslår, forteller hun.

Høy faglig takhøyde

Og de kom. Mange publikummere møtte opp i Auditorium 1 i Eilert Sundts hus for å høre samfunnsøkonomenes dom over statsbudsjettet 2023, både en tidligere statsråd, politikere, journalister, ansatte og studenter.

– Jeg var veldig glad for å se at det var så stor interesse blant studenter på SV-fakultetet for faglige analyser av årets budsjett. Noen journalister og utredere hadde også funnet veien hit, fortsetter Schreiner.

– I tillegg kom det frem på seminaret at selv om økonomisk teori kan gi ganske klare råd, finnes det også uenighet innad i faget. Og det er flott at vi kan ta noen slike diskusjoner utenfor lunsjrommet, så studenter og andre både kan få se nyanser og hvor uenighetene ligger, avslutter hun.

Av Svein Harald Milde
Publisert 27. okt. 2022 08:00