Forskere fra SV-fakultetet - viktige bidragsytere under Arendalsuka

Mange forskere fra SV-fakultetet bidro på aktuelle paneldebatter under Arendalsuka i august.

Bildet kan inneholde: himmel, vindu, bygning, skråningen, hus.

Universitetet i Oslo lanserte i år debattkonseptet «Ubehagelige samtaler» med aktuelle og litt vanskelige temaer ble diskutert. Fotoillustrasjon: UiO.

Ubehagelige samtaler

Nytt av året var at Universitetet i Oslo inviterte til debattkonseptet «Ubehagelige samtaler». Der ble det blant annet diskutert om demokratiet står for fall, hvor bærekraftig det grønne skiftet er og om klimapolitikk er en ny form for kolonialisme.

– Konseptet var veldig bra. Det hadde litt edge og tok opp viktige temaer. Jeg synes også at panelene var godt sammensatte, sier professor Tore Wig, som selv bidro under en Ubehagelig samtale.

– Jeg likte godt å delta på Arendalsuka. Seminarene var ofte fulle og jeg tror det ble en suksess, men jeg synes det skal være flere akademiske arrangementer neste år, legger han til.

Ubehagelige samtaler videreføres når Universitetet i Oslo åpner sin nye dialog- og formidlingsarena i sentrum, Domus Bibliotheca, senere i høst.

Grønn kolonialisme og Den perfekte stormen

Professor i statsvitenskap, Tore Wiig, deltok i den «Ubehagelig samtalen»  paneldebatten «Den perfekte stormen i 2024 - hvor galt kan det gå? Hva skjer om Russland sikrer en seier i Ukraina, Kina invaderer Taiwan og Donald Trump vinner presidentvalget i USA? Blir demokratiet en parentes i historien, og er vi på vei mot tredje verdenskrig?»

Professor emeritus i økonomi, Kalle Moene, deltok i diskusjonen «Er rike lands klimapolitikk kolonialisme i grønn forkledning? Ledere i det globale Sør har lenge vært kritiske til vestlige lands syn på hvordan lavinntektsland kan skaffe seg mer energi og hvordan ansvaret for globale klimakutt bør fordeles. Hvis vi skal pålegge disse landene utelukkende fornybare modeller, bidrar vi da bare til å befeste fattigdom og forskjeller mellom Nord og Sør?»

Direktør for UiO: Energi, Vebjørn Bakken, deltok i samtalen: «Hvor bærekraftig er egentlig det grønne skiftet? Grønn omstilling krever blant annet bærekraftig energi, mineraler og tilgang på arealer både på land og til havs. Per i dag klarer vi ikke å skaffe disse ressursene på en måte som faktisk er bærekraftig. Og digitalisering, som er et viktig verktøy for omstilling, står samtidig ansvarlig for et stort klimaavtrykk. Er det overhodet mulig å få til et reelt grønt skifte?»

Andre bidrag fra SV-forskere

Leder for Økonomisk institutt og Sysselsettingsutvalget, Steinar Holden, deltok i panelet på «Arbeidslivets toppmøte» i hovedprogrammet.

Professor ved Psykologisk institutt, Silje Endresen Reme, holdt innlegget "Hvilken kunnskap har vi, og hva kan vi lære?" under NHO-seminaret "Kan arbeid gi helse og helse gi arbeid?".

Førsteamanuensis Line Indrevoll Stänicke ved Psykologisk institutt holdt innlegget «Det mørke nettet for barn og unge» under arrangementet "Oslo-Sykehusene og kommunen: Sammen skal vi lykkes der aksjon mislyktes" i regi av Oslo-sykehusene.

Vebjørn Bakken holdt innlegget "Et bærekraftig utdanningsøkosystem" og deltok i den påfølgende paneldebatten under seminaret «Morgendagens realfagsutdanning – kunnskap for en bærekraftig fremtid»

Professor ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK), Taran Thune, deltok i debatten: «Hvordan får vi ny norsk teknologi til å lykkes i den internasjonale konkurransen?» i regi av Innovasjon Norge og Dagens Næringsliv.

Av Svein Harald Milde
Publisert 30. aug. 2022 14:01 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32