Tikker mot tilbakeflytting til Eilert Sundts hus

I slutten av september kan fakultetsadministrasjonen flytte tilbake til Eilert Sunds hus. Fra årsskiftet skal alle institutter og sentre også være på plass.

Bildet kan inneholde: himmel, bygning, sky, urbant design, tre.

Likt seg selv: Utenpå er Eilert Sundt hus likt seg selv. Det er innvendig i de øverste etasjene man vil se store forandringer. (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

Mesteparten av rivningsarbeidet er over nå, og etasjene begynner å ta form. Vegger er malt. Vi har fått nye gulv og etasjene er lysere enn før. Men ingen møbler er på plass enda, sier flyttegeneral Kari Henriksen.

- Hvor mye arbeid gjenstår?

- Jeg kjenner ikke detaljene i byggearbeidet som Eiendomsavdelingen driver, men vet at det gjenstår noe arbeid, i tillegg til at alle møbler skal inn fra ulike steder.

- Hvorfor flytter fakultetsadministrasjonen inn først?

- Administrasjonen flytter inn i 3. og 4. etasje, fordi etasjene ikke har vært pusset opp. Grunnen til at alle måtte flytte ut, var støy fra etasjene over. Når mesteparten av det støyende arbeidet nå er overstått, kan fakultetsadministrasjonen flytte tilbake igjen.

- Hvem står så for tur?

- Resten av instituttene flytter inn ved årsskiftet 22/23. C-REX flytter inn i midten av januar.

- Hva er mest utfordrende med tilbakeflyttingen?

- Det er mange detaljer som skal på plass. Gjenbruksmøbler skal tilbake fra forskjellige lagre og midlertidige lokaler. Interiørarkitektene har en plan for hvert eneste skrivebord.

- Noen skrivebord som nå er i bruk hos andre institutter på Ullevål stadion og i Nydalen, skal for eksempel tilbake til fakultetsadministrasjonen.

- Da må vi finne alternative skrivebord til Ullevål og Nydalen frem til instituttene selv skal flytte. I tillegg får vi en del nye møbler, og nytt AV-utstyr som skal rigges opp i møterom, undervisningsrom og multirom.

- Hvordan vil ES-hus oppleves annerledes enn tidligere?

- Det er vanskelig å si før vi ser det endelige resultatet, men jeg tror i hvert fall det vil oppleves som lysere og varmere.

- Hvordan har det vært å være den som skal holde oversikten i denne prosessen?

- Heldigvis er det ikke jeg som holder all oversikten. Byggeprosjektet som driftes av Eiendomsavdelingen er jeg ikke involvert direkte i. Dessuten er det interiørarkitektene som holder oversikt over alle møbler som skal til restaurering og gjenbruk, og IT-leder Mari Anne Ramstad som holder stramt i planleggingen av alt IT- og AV-utstyr. Jeg gleder meg veldig til vi kommer i gang med innflyttingen.

Publisert 31. aug. 2022 14:34 - Sist endret 31. aug. 2022 14:34