Velkommen hjem igjen!

Eilert Sundts hus er snart innflytningsklar. Siste finishen gjøres i disse dager. Over nyttår fylles etasjene fra 5. og oppover.

Arkitektene Lene Marie Nommensen Kværness (t.v.) og Line Strand Buseth i det sosiale rommet i øverste etasje (foto: Svein Harald Milde)

– Vi har prøvd å bryte med den gamle, litt tunge, stilen og gjøre det lysere, lettere, mer åpent og triveligere, sier interiørarkitekt Line Strand Buseth i Zinc.

Lyser opp gangene

Hun forklarer videre at tanken bak er at lyset utenfra skal skinne så mye som mulig inn i lokalene

– Der vi så at det var mulig å slippe inn mer lys, har vi prøvd å åpne opp, fortsetter Buseth.

Sammen med arkitekt Lene Marie Nommensen Kværness i Dyrø & Moen har de hatt ansvaret for bygningsmessige tiltak, materialbruk og interiørstil fra 5. etasje og oppover til 12. Den nederste etasjen er fredet.

Lettere å finne fram

– Vi har lagt vekt på å beholde bygningens originale karakter. Gjenbruk har vært et nøkkelord både for bygningskroppen og for interiøret, sier Kværness og tilføyer

– Lyset skal også bidra til å gjøre det lettere å orientere seg i lokalene, samtidig som farge- og materialbruk kan bidra til å gi brukerne eierskap til egne arealer.

Ved tilførsel av nye materialer og møbler har målsetningen vært å benytte seg av kortreiste møbler og materialer, fortrinnsvis produsert i Skandinavia.

Flytter inn på nyåret

Flytteansvarlig Kari Henriksen rapporterer at de fleste ansatte flytter inn fra 4. januar. Det siste av møbler, IT-utstyr og esker vil komme på plass i løpet av januar.

– Selv om ikke alt er på plass enda, har noen som allerede har fått IT-utstyret sitt satt opp, begynt å ta kontorplassen i bruk. Ansatte får mer informasjon om tilbakeflyttingen fra instituttet sitt, melder hun.

Bakgrunnen for prosjektet er at arealene fremsto som slitte, mørke og umoderne, og med et utdatert teknisk anlegg. Bygget stod oppført i 1967.

Ifølge Eiendomsavdelingen til UiO er målet med rehabiliteringen å gi studenter og ansatte et bedre og mer funksjonelt arbeidsmiljø, hvor trivsel, estetisk kvalitet og HMS står sentralt.

Eilert Sundts hus har gjennomgått en eventyrlig opppussing de siste årene. Fargene er lysere og tonene harmoniske. Materialene er naturlige og består av både gjenbruk og nytt materiale. Blant annet har flere glassvegger kommet inn. Noe som bidrar til et inntrykk av at rommene og gangene har åpnet seg mer.

Her er en sniktitt på lokalene fra 5. etasje og oppover

Eilert Sundts hus nærmer seg innflytning

Flere bilder fra sniktitten

Av Svein Harald Milde