Avrunder stort EU-prosjekt

Det EU-finansierte prosjektet EU Differentiation, Dominance and Democracy (EU3D) ble avsluttet i sommer. Her forteller prosjektleder John Erik Fossum på ARENA om hvordan prosjektperioden, som løp tvers gjennom pandemien, har gått.

Professor John Erik Fossum foreleser i Krakow

Takket av. John Erik Fossum under avslutningskonferansen i Krakow i våres (Foto: Svetlana Baranova/ Universitetet i Krakow)

«Da prosjektet ble etablert var det betydelig oppmerksomhet om EUs økte differensiering og kompleksitet. Man diskuterte om EU ville stå i bresjen for et Europa i ulike hastigheter, eller et Europa delt i en kjerne og en periferi. I tillegg var det kanskje særlig i forbindelse med Brexit en forestilling om at EU kunne utvikle seg til å bli et Europa à la carte der stater samarbeidet på de saksfeltene som de ønsket. Et slikt Europa ville kunne utvikle seg til å bli et komplisert lappeteppe der styring og koordinering ville være svært vanskelig. Forskere har lenge studert disse spørsmålene, men veldig ofte på en ganske snever måte. Det henger sammen med at EU-forskningen i de siste tiårene har blitt langt mer spesialisert og oppstykket. EU3D har påvist begrensninger ved den gjeldende forskningen og har gjennomført omfattende studier for å se hvilke maktpolitiske (dominans) og demokratiske implikasjoner vi kan trekke ut av EUs utvikling. Dette er forhold som ikke i tilstrekkelig grad var belyst i den eksisterende litteraturen om EU differensiering. EU3D har på denne måten hatt som mål å påvirke/endre forskningsagendaen. Dette har vist seg å være i tråd med EUs utvikling og EUs respons på Brexit, koronapandemien og Ukraina-konflikten. EU3Ds forskningsagenda er kanskje enda mer aktuell i dag enn den var da vi startet prosjektet.

EU3D startet opp ett år før pandemien slo inn over oss. Vi måtte tilpasse oss denne nye virkeligheten som gjorde koordinering og samarbeid langt mer komplisert når alle satt hjemme isolert. Vi utviklet nye arbeidsformer og klarte å drifte prosjektet på en tilfredsstillende måte tross denne utfordringen.

Professor John Erik Fossum
Professor John Erik Fossum har vært norsk koordinator i prosjektet (Foto: Svetlana Baranova/ Universitetet i Krakow)

Prosjektet har levert alle de publikasjonene som det hadde lovet og faktisk betydelig flere. I tillegg har det gjennomført de aller fleste arrangementene som det hadde lovet (konferanser, workshops, debattmøter) og har i tillegg gjennomført en rekke arrangementer som ikke var kontraktsfestet, men som viste seg å være mer formålstjenlige enn de vi opprinnelig hadde planlagt.

Pandemien reiste også nye problemstillinger som vi måtte forholde oss til. Verden var forandret fra da vi utviklet prosjektet. Her måtte vi finne en balanse mellom å fornye og bevare. For mye fornyelse ville ha gjort det vanskelig å gjennomføre prosjektet innen tidsrammen og den finansielle rammen. For lite fornyelse ville ha gjort prosjektet irrelevant. Jeg tror prosjektdeltakerne er enig i at vi fant en god balanse.

EU3D bestod av forskere fra 10 ulike institusjoner, fra Europas ulike deler, Norge i Nord, Italia i sør og Polen i øst, til sammen 50 personer med ulik grad av tilknytning. Det sier seg selv at dette vil være en heterogen gruppe, med ulike teoretiske perspektiver og til dels verdensanskuelser. Samarbeidet i EU3D har bidratt til å skape betydelig større felles forståelse av de utfordringene vi står overfor, og hvilke mulige bidrag forskningen kan gi. Dette vil vi ta med oss videre. Det nettverket som ble bygget opp gjennom prosjektsamarbeidet har endret karakter fra upersonlig kollegialitet til sterkere personlige relasjoner basert på gjensidig tillit og forståelse.

EU3D har bidratt til å flagge ARENA og UiO ikke bare blant europeiske forskere, men også blant politikere og administratorer på EU-nivå og i EU-medlemsland og affilierte stater. Dette gjelder også sivilsamfunnet og offentligheten, særlig gjennom omfattende surveys og en unik innsamling av det vi har definert som innspill til Europas fremtid. ARENA-forskere har levert viktige bidrag også her. EU3D har laget en database med over 950 innspill til Europas fremtid som forskere kan dra nytte av i sitt videre arbeid.

EU3D har lagt stor vekt på å få fram hva offentligheten og sivilsamfunnet mener om EUs utvikling og økende kompleksitet. Dette er et viktig aspekt ved EU3Ds fokus på demokratiproblematikken, og er del av EU3Ds agendasettende rolle.

EU3D har studert EUs interne utvikling og sett denne i sammenheng med EUs relasjoner til tredjeland. EU3D har kartlagt EUs relasjoner til EFTA-EØS landene, særlig Norge, Storbritannia etter Brexit, tidligere og nåværende søkerland og land som EU har partnerskapsavtaler med. Særlig fokus har vært rettet mot Brexit og hvilke implikasjoner dette har for UK, EU og Norge. Flere bøker er publisert/er i trykken om dette.

Dette betyr at selv om prosjektet er over så vil den forskningsagendaen som EU3D har staket opp i aller høyeste grad fortsette. Vi har også en rekke publikasjoner på beddingen som vil videreføre dette. Dette arbeidet kan igjen bidra til å skaffe fram mer forskning og ny finansiering.

EU3Ds forskningsinnretning vil være av nytte for nye prosjekter som nettopp er startet. For ARENAs del gjelder dette særlig The REpresentative DIsconnect: diagnosis and strategies for RECTification (REDIRECT)

Av John Erik Fossum
Publisert 1. sep. 2023 08:15 - Sist endret 1. sep. 2023 11:39